"Zowel de databank als de app zijn handig en nuttig"

Uit mobiliteitsbrief 206 - Inventarisatie verkeersborden

In Oostende werken de GIS-cel, de mobiliteitsambtenaar en de directie Openbaar Domein samen om de databank met verkeersborden op punt te stellen. Dankzij de mobiele app komt die update in een stroomversnelling.

Annelies_Vandenbulcke-klein.jpgAnnelies Vandenbulcke, diensthoofd GIS-cel Oostende: “Met de juiste filters kan je interessante data uit de databank halen.”

Sinds de release van de nieuwe databank voor verkeersborden in 2018 begon Oostende met de input van verkeersborden. De stad nam vorige zomer deel aan het pilootproject voor de nieuwe app. De updates gebeuren door de GIS-cel. Didier Jonckheere: “Ik ga ter plaatse controleren of een bord gewijzigd, verwijderd of nieuw is. Daar neem ik een foto van. In de desktopapplicatie wordt dan automatisch een melding aangemaakt van die aanpassing. Zo kan ik achteraf de meldingen op de computer verwerken door nieuwe bordopstellingen aan te maken of bestaande opstellingen te wijzigen of te verwijderen.” 

Tijd winnen 

“Wij vonden de verkeersbordendatabank al gebruiksvriendelijk, maar alle input moest achter de computer gebeuren. Nu de mobiele app er is, gaat dat veel gemakkelijker”, zegt diensthoofd Annelies Vandenbulcke. Didier Jonckheere: “Vroeger printte Annelies een kaart af die ik meenam op het terrein om te vergelijken. Nu hoeft dat niet meer. Dankzij de app win ik veel tijd. De applicatie is ook leuk om mee te werken en helemaal niet moeilijk, het wijst zichzelf uit. Wanneer ik de input controleer in de desktoptoepassing overleg ik voor complexe verkeerssignalisatie soms met de mobiliteitsambtenaar. Ook met de ploegbaas van de directie Openbaar Domein, die verantwoordelijk is voor het plaatsen van de verkeersborden, is er nauw overleg.” 

Prioriteiten 

03_didier-klein.jpgDidier Jonckheere, GIS-cel: “Als ik een nieuw bord ga fotograferen, inventariseer ik meteen ook de hele straat.”

Oostende heeft eerst de borden van alle straten in het centrum, de zoneborden en de borden langs grote invalswegen geïnventariseerd. De rest van de updates gebeurt nu systematisch. Didier: “Wanneer er een nieuw bord geplaatst moet worden, laat de mobiliteitsambtenaar dat weten aan mij en aan de ploegbaas. Eens de situatie is aangepast, ga ik ter plaatse. De afspraak is dat ik ook de rest van die straat inventariseer. Langzaam maar zeker updaten we zo het hele grondgebied met relatief weinig moeite. Omdat de app zo gebruiksvriendelijk is, overwegen we om tijdens de zomer het updateproces te versnellen door jobstudenten in te zetten.” 

Afgeleide snelheidszones 

De inventarisatie heeft zijn nut al bewezen. “Behalve het feit dat je een mooi overzicht hebt, kan je er ook interessante afgeleide data uit halen”, zegt Annelies. “Zo vroeg de schepen van onderwijs onlangs of we konden nagaan of alle scholen in Oostende in een zone 30 lagen. Met het algoritme dat op basis van de snelheidsborden in de databank een snelheid toekent aan elk wegsegment was dat zo gebeurd. In een mum van tijd hadden we een mooie en betrouwbare kaart van de snelheidsregimes en de inplanting van de schoolgebouwen.”