Zuiderse straat van de zintuigen in Genk

Uit mobiliteitsbrief 201 - Zone 30

Al slenterend zien, proeven, horen, ruiken en voelen. Daar nodigt de Vennestraat in Genk je toe uit. Zes jaren geleden werd deze winkelwandelstraat heringericht tot een belevingszone. Sinds die make-over is de straat een inspirerend voorbeeld tot ver buiten Genk.

_POL9030.jpgIn de Vennestraat wordt elk jaar het volksfeest ‘Vollenbak Vennestraat’ georganiseerd. De handelaars, de stad Genk en tal van creatievelingen creëren in de zomerweekends een zuiderse beleving met gezellige terrasjes, straattheater, concertjes, multiculinaire hoogstandjes en kinderanimatie.

De Vennestraat ligt vlakbij de vroegere steenkoolmijn en is de slagader van Genk met restaurants, cafés, gespecialiseerde winkeltjes en galerijen. “De straat was vroeger het kloppend hart van de wijk. Maar door de sluiting van de mijn van Winterslag raakte de straat in verval en kwam er leegstand en verloedering”, zegt mobiliteitsambtenaar Herman Grossard. “De stad zag in dat er maatregelen nodig waren om de mijnsite en de winkelstraat terug op de kaart te zetten. Eerst hebben we C-mine ontwikkeld als nieuwe publiekstrekker. Daarna volgde de herinrichting van de Vennestraat. Tegelijkertijd bedachten onze collega’s van de dienst Economie een concept om de leegstand op te krikken: ‘de straat van de zintuigen’. Door subsidies uit te reiken, slaagde de stad erin om horecazaken, gespecialiseerde voedingswinkels en kunstateliers aan te trekken. De zintuiglijke beleving staat nu centraal in de straat door de combinatie van gespecialiseerde horeca en winkeltjes uit alle hoeken van de wereld en een aangename herinrichting. De Vennestraat heeft vandaag een unieke multiculturele identiteit en roept een zuiderse sfeer op die uitnodigt om te flaneren en te slenteren.”

Spelen met kleuren, patronen en formaten

03_Genk_Vennestraat9GrossardHermanJDB.jpgDe Vennestraat lag al in een zone 30, maar is heringericht met brede terrassen, groen, waterpartijen, sfeerverlichting en aangepast straatmeubilair. De wegverharding is overal in beton, maar er werd gespeeld met klinkerformaten, afwerkingsmateriaal en legpatronen. Kleuren maken de verschillende straatzones duidelijk en versterken het esplanadegevoel: grijs voor de rijweg, blauwzwart voor de parkeerstroken, lichtgrijs voor de voetpaden en de fietssuggestiestrook. De extra brede voetpaden zorgen voor een pleineffect. Er zijn ook bankjes om uit te rusten en er is een vleugje groen tussen de rijweg en het voetpad.

Genk_Vennestraat8GrossardHermanJDB.jpgBankjes, groen en decoratieve golvende elementen creëren een gezellige, zuiderse sfeer in de Genkse Vennestraat.

Uitbreidingsplannen

03_Genk_Vennestraat4GrossardHermanJDB.jpgHerman Grossard, mobiliteitsambtenaar Genk: “Een compact plein dient als poort tot de Vennestraat en C-mine. De trappen werken het niveauverschil weg.”

Gelijktijdig met de inrichting van de straat heeft Genk de omgeving ook ruimtelijk aangepakt. Mobiliteitsambtenaar Herman Grossard: “We hebben een compact, stedelijk plein gecreëerd dat dient als poort tot de Vennestraat en tegelijk aansluit bij C-mine. De vormgeving van het plein speelt handig in op het bestaande niveauverschil. Het nieuwe woon- en winkelcomplex aan het plein maakt de verbinding naar C-mine en dient als extra parking voor 1.200 voertuigen. We onderzoeken nu ook of de verbinding tussen de Vennestraat en de N76 ingericht kan worden als voetgangerszone. Daar zijn nu al restaurants en een parkje, en wordt elke week een markt georganiseerd. Door die straat verkeersvrij en groener te maken, willen we de lokale horeca stimuleren en de tunnelconnectie met het natuurgebied Stiemerbeekvallei bevorderen.”