Zwalm: Twee veiligere schoolomgevingen in 1 procedure

Uit mobiliteitsbrief 186 - Kwaliteitszorg

Het gemeentebestuur van Zwalm heeft gelijktijdig twee schoolomgevingen heringericht langs de drukke gewestweg N46. Ook al liggen de scholen op 2 km van elkaar en is de ruimtelijke situatie van beide sterk verschillend, de procedures werden samen behandeld.

Zwalm7449JDB.jpgSchoolomgeving Hundelgem.

Aan de Vrije basisschool in Hundelgem was de rijweg voor de herinrichting zeer breed. Daarom is in de herinrichting een wegver­smalling gecreëerd. De aangelegde middengeleider heeft een snelheids­remmend effect en zorgt er tegelijk voor dat fietsers en voetgangers veiliger kunnen oversteken. Er zijn ook nieuwe extra brede voetpaden aangelegd. Er kwamen bovendien nieuwe fietspaden. Verder wer­den de bushaltes langer gemaakt, zijn de parkeerstroken nu groene bermen met bomen, om een ver­nauwend effect te creëren, en werd de bestaande groene berm langs de kant van de school verstevigd. Parkeren vlak voor de schoolpoort kan sinds de herinrichting niet meer, in de plaats kwam er een ‘kiss and ride’-strook. Door de aan­passingen is de schoolomgeving veel overzichte­lijker en veiliger geworden.

Fietssuggestiestroken

Zwalm7541JDB.jpgSchoolomgeving Sint-Maria-Latem.

Aan de andere school langs de N46, 2 km verderop – ter hoogte van Sint-Maria-Latem – is de weg zeer smal. Doordat enkele huizen ook dicht bij de straat staan, waren er weinig mogelijkheden. Vóór de her­inrichting lag er aan één kant van de weg een smal tweerichtingsfiets­pad en was er nauwelijks plaats voor voetgangers. Bij de herinrich­ting is er gekozen voor een breder voetpad en fietssuggestiestroken langs beide kanten van de weg. De snelheid werd verlaagd van 70 naar 50 en lokaal naar 30 km/uur. Er wordt bijkomend nog een ver­hoogd verkeersplateau aangelegd aan de schoolingang. De bus stopt op de weg, wat ook snelheidsrem­mend werkt. Over de volledige lengte van de school is een metalen afsluiting geplaatst op het voetpad om de veiligheid van de kleinsten te garanderen. De vroegere parkeer­plaatsen vlak voor de school zijn weggehaald, in de plaats werden verderop parkeerplaatsen voorzien. Langs het traject zijn 19 nieuwe ver­lichtingspalen geplaatst met helder wit koud ledlicht om de zichtbaar­heid in het donker te verbeteren.