"Elektrisch rijden is de toekomst"

Uit mobiliteitsbrief 175 - Elektrische voertuigen

“Wie toekomstgericht over mobiliteit, milieu en energie denkt, kan niet anders dan elektrische voertuigen stimuleren”, zegt Jeroen Cockx van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie.

DSC_5075.jpg“Meer laadpunten in het Vlaamse straatbeeld maken het een stuk interessanter om met een milieuvriendelijke wagen te rijden.” Jeroen Cockx, Departement LNE.

Waarom stimuleert Vlaanderen het gebruik van elektrische wagens?
“Dit engagement spreekt voor zich, maar kadert ook in een Europese context. In 2014 besliste Europa om actief in te zetten op alternatieve transportbrandstoffen. De Europese ‘Clean Power for Transport’- richtlijn legt de lidstaten op om nationale beleidskaders te maken voor de marktontwikkeling van voertuigen op milieuvriendelijke energie en brandstoffen en de bijhorende infrastructuur. Zo moeten de Europese lidstaten tegen eind 2020 onder meer voorzien in een passend aantal publiek toegankelijke laadpunten voor elektrische voertuigen.” “In Vlaanderen werd eind 2015 een actieplan goedgekeurd om de doorbraak van milieuvriendelijke wagens te ondersteunen. Het plan schuift een aantal acties naar voor om de bestaande barrières aan te pakken, voornamelijk de hoge aankoopprijs, het beperkt aantal laadpunten en de beperkte kennis. De belangrijkste acties moeten de markt van milieuvriendelijke wagens stimuleren en zorgen voor de snelle uitbouw van de infrastructuur. De Vlaamse overheid wil dit realiseren door een groot aantal maatregelen zoals fiscale stimuli voor milieuvriendelijke wagens, het voorzien van 7.400 oplaadpunten of 3.700 oplaadpalen, het bijeenbrengen en verspreiden van objectieve informatie en het opzetten van een ‘Clean Power for Transport’-team.”

Wat wordt er in dit kader verwacht van de lokale overheden?

“We kunnen niet inzetten op elektrische wagens zonder te werken aan betere laadinfrastructuur. Meer laadpunten in het Vlaamse straatbeeld maken het een stuk interessanter om met een milieuvriendelijke wagen te rijden. Daar is een belangrijke rol weggelegd voor de lokale besturen. Zij beheren vaak het publieke domein en kennen de beste locaties voor nieuwe laadpalen. Daarnaast hebben zij ook een belangrijke voorbeeldrol: zelf met elektrische wagens rijden, een beleidsvisie maken, elektrisch rijden promoten, … het draagt allemaal bij tot een positievere houding tegenover de elektrische voertuigen.”

Wat zijn de grootste voordelen van elektrisch rijden?

“Door te kiezen voor elektrisch rijden verbetert de lokale lucht- en geluidskwaliteit. Als we alleen al naar de uitlaat kijken, dan is het duidelijk dat de ‘zero-emissiewagens’ de meest milieuvriendelijke zijn. Die hebben vanuit milieuoogpunt op zich al voordelen omdat het verdwijnen van uitlaatemissies een grote vooruitgang betekent in dichtbevolkte gebieden, een groot deel van Vlaanderen. De overblijvende emissies doen zich voor ter hoogte van de elektriciteitscentrales waar de stroom wordt geproduceerd, wat ze beter beheersbaar maakt. Bovendien zijn deze wagens ook veel stiller. Door het gebruik van elektrische wagens mee te stimuleren, draag je als lokaal bestuur ook bij aan de klimaatdoelstellingen die opgenomen zijn in het Burgemeestersconvenant en zet je mee in op mobiliteitsinnovatie.”

Welke impact kan elektrisch rijden hebben op het milieu?

“Over de globale milieu-impact bestaan diverse uitgebreide studies. Uit een onderzoek van de VUB blijkt onder meer dat rijden op CNG milieuvriendelijker is dan rijden op traditionele brandstoffen, maar ook dat elektrische voertuigen nog beter scoren.”

Onderneemt de Vlaamse overheid nog andere acties?

“Het Vlaamse actieplan bevat een 80-tal acties. Zo is er bijvoorbeeld een jaarlijkse projectoproep voor pilootprojecten in het kader van ‘Clean Power for Transport’. Dit jaar werd 700.000 euro vrijgemaakt voor zeven projecten met milieuvriendelijke voertuigen. Cambio zal bijvoorbeeld met elektrische deelauto’s werken. Bond Beter Leefmilieu (BBL) en GTL brengen tegen 2020 180 e-taxi’s op de baan en Traxio helpt de bedrijfswagens te vergroenen.”

Meer info en cijfermateriaal over de impact van voertuigen op het milieu op www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/milieu