Welke rol kunnen gemeenten spelen?

Uit mobiliteitsbrief 175 - Elektrische voertuigen

Gemeenten zijn een belangrijke factor in de ontwikkeling van elektrisch rijden. Een lokale overheid kan 3 mogelijke rollen opnemen voor elektrisch rijden.

inleiding shutterstock.jpg1. Beleidskader uitwerken

Elke lokale overheid zou als eigenaar en beheerder van de openbare ruimte in principe een beleidskader voor elektrisch rijden moeten uitwerken. Die visie op elektrisch rijden kan opgenomen worden in de bestaande mobiliteits- en parkeerplannen, of in een apart beleidsplan over elektrisch rijden.

Mogelijke actiepunten:

  • Aanvullende reglementen uitwerken bij het plaatsen van oplaadpunten.
  • Oplaadlocaties inrichten.
  • Correct gebruik van oplaadpunten handhaven.

2. Elektrische mobiliteit faciliteren

Een actievere rol kan je als gemeente opnemen door elektrische mobiliteit te faciliteren. Je kan bijdragen aan de ontwikkeling van elektrisch vervoer, zelfs zonder (aanzienlijke) financiële middelen. De ondersteuning van initiatieven van ondernemers en eventueel particulieren staat centraal in deze optie.

Mogelijke actiepunten:

  • Samenwerking en afstemming met andere lokale overheden.
  • Een EV-verantwoordelijke aanduiden.
  • Bedrijven informeren over laadinfrastructuur op privéterrein.
  • Elektrische autodeelsystemen ondersteunen.
  • Een informatiebijeenkomst over elektrische voertuigen organiseren, dat kan in samenwerking met bedrijven en autodealers.
  • Informatie over elektrisch rijden ter beschikking stellen op de gemeentelijke website.

3. Elektrisch rijden stimuleren

De meest actieve rol die je als lokale overheid kan opnemen is het stimuleren en mee ontwikkelen van elektrisch vervoer. In dit verhaal levert de gemeente ook een financiële bijdrage aan de uitrol en uitbouw van elektrisch vervoer.

Mogelijke actiepunten:

  • Beleidsplan maken om het rijden met elektrische voertuigen te versnellen en te ontwikkelen.
  • Marketing en promotie van elektrische voertuigen.
  • Financieel ondersteunen van oplaadinfrastructuur in private en semipublieke ruimte.
  • Elektrificatie van de eigen vloot.
  • Elektrificatie van doelgroepenvervoer (leerlingenvervoer, taxidiensten, …).
  • Tijdelijk aanbieden van gratis parkeren aan oplaadpunten.

Elektrisch rijden lost files niet op

Duurzaam mobiliteitsbeleid gaat uiteraard om veel meer dan het vervangen van conventionele voertuigen door elektrische. Dit draagt niet bij tot het verminderen van de parkeerdruk en files. Het elektrificeren van de vervoersmodi zorgt er wel voor dat de impact van het verkeer op milieu en natuur wordt teruggedrongen, dat de leefbaarheid verhoogt en, in het geval van de elektrische fiets, deze concurrentieel wordt aan autoverplaatsingen.