Gemeenten zijn een belangrijke factor in de ontwikkeling van elektrisch rijden. Een lokale overheid kan 3 mogelijke rollen opnemen voor elektrisch rijden.
Elke lokale overheid zou als eigenaar en beheerder van de openbare ruimte in principe een beleidskader voor elektrisch rijden moeten uitwerken. Die visie op elektrisch rijden kan opgenomen worden in de bestaande mobiliteits- en parkeerplannen, of in een apart beleidsplan over elektrisch rijden.
Een actievere rol kan je als gemeente opnemen door elektrische mobiliteit te faciliteren. Je kan bijdragen aan de ontwikkeling van elektrisch vervoer, zelfs zonder (aanzienlijke) financiële middelen. De ondersteuning van initiatieven van ondernemers en eventueel particulieren staat centraal in deze optie.
De meest actieve rol die je als lokale overheid kan opnemen is het stimuleren en mee ontwikkelen van elektrisch vervoer. In dit verhaal levert de gemeente ook een financiële bijdrage aan de uitrol en uitbouw van elektrisch vervoer.
Duurzaam mobiliteitsbeleid gaat uiteraard om veel meer dan het vervangen van conventionele voertuigen door elektrische. Dit draagt niet bij tot het verminderen van de parkeerdruk en files. Het elektrificeren van de vervoersmodi zorgt er wel voor dat de impact van het verkeer op milieu en natuur wordt teruggedrongen, dat de leefbaarheid verhoogt en, in het geval van de elektrische fiets, deze concurrentieel wordt aan autoverplaatsingen.