Rechtsaf en rechtdoor vrij voor fietsers

Uit mobiliteitsbrief 180 - Vernieuwd vademecum fietsvoorzieningen

In 2012 werden twee nieuwe verkeersborden ingevoerd: B22 en B23 die fietsers in bepaalde omstandigheden toelaten rechtsaf te slaan of rechtdoor te rijden bij het rode en oranje licht. Meer en meer steden en gemeenten passen de borden toe. In het vernieuwde vademecum werden de richtlijnen aangepast.

B22.jpg B23.jpg

Het uitgangspunt van het vademecum blijft dat vooraleer het principe “rechtsaf en rechtdoor vrij voor fietsers” toegepast wordt, men moet nagaan of er geen infrastructurele oplossingen mogelijk zijn, zoals bijvoorbeeld het fietspad omleiden zodat het rechts van het verkeerslicht gelegen is. Infrastructurele aanpassingen of aanpassingen aan de verkeerslichten zijn echter niet altijd op korte termijn mogelijk. De invoering van het bord B22 of B23 is dan een maatregel die op korte termijn kan uitgevoerd worden.

Omwille van de beperkte ervaring hiermee in Vlaanderen is evaluatie en opvolging van de implementatie voor de verkeersveiligheid noodzakelijk. Het vademecum benadrukt dat het al dan niet toepassen van de borden B22 en B23 met de nodige voorzichtigheid moet gebeuren. De toepassing moet dan ook kruispunt per kruispunt overwogen worden waarbij de voor- en de nadelen moeten worden doordacht.

Meer details in het hoofdstuk 4 ‘Ontwerprichtlijnen voor fietsvoorzieningen’ in het vademecum fietsvoorzieningen (pag. 58)