De veranderingen in de taxisector hebben impact op de lokale overheden die de vergunningen verlenen en beheren. De belangrijkste wijzigingen voor lokale overheden zijn:
Vanaf 1 januari 2020 kunnen de oude vergunningen niet meer uitgereikt worden. Die worden vervangen door één vergunning voor vier soorten diensten: straattaxi, standplaatstaxi, ceremonieel vervoer en openbaarvervoertaxi. De vergunning moet binnen de 45 dagen na het volledig verklaren van de aanvraag uitgereikt of geweigerd worden. De gemeenten reiken de vergunning uit aan de exploitanten op hun grondgebied. De gemeenten reiken ook de machtigingen uit aan vergunde exploitanten voor het uitbaten van een standplaatstaxi.
De gemeenten zullen ook bestuurderspassen uitreiken aan taxibestuurders die op hun grondgebied wonen en aan de voorwaarden voldoen (zie Nieuw: verplichte bestuurderspas). De bestuurderspas is verplicht vanaf 1 juli 2020 en moet jaarlijks gevalideerd worden.
Gemeenten hebben niet langer de mogelijkheid om vergunningen te weigeren aan exploitanten die aan alle voorwaarden voldoen. Er is immers geen bovengrens meer voor het aantal toegelaten voertuigen binnen het grondgebied.
Gemeenten moeten zelf een reglement opstellen voor standplaatstaxi’s. Dit reglement bepaalt hoeveel standplaatstaxi’s op welke locatie mogen staan en welke tarieven die moeten hanteren voor ritten die vanaf de standplaats vertrekken.
Gemeenten krijgen een nieuwe toepassing om taxivergunningen en machtigingen te registreren en te beheren: Centaurus2020. Het is belangrijk om de vergunningen in die toepassing nauwgezet te beheren (zie Vergunningsaanvragen beheren in het nieuwe platform Centaurus2020 ).
“Steden en gemeenten die dat wensen kunnen nog steeds eigen beleidsaccenten leggen, afhankelijk van het aantal exploitanten dat ervoor kiest om niet alleen als straattaxi te rijden.”
Dat zegt Erwin Debruyne, stafmedewerker Mobiliteit en Wegenbeheer bij Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).
“Accenten leggen kan onder meer via de gemeentelijke machtigingen voor standplaatstaxi’s en via de vervoerregioraad voor openbaarvervoertaxi’s. Dankzij de bestuurderspas kunnen problemen met chauffeurs allicht ook beter aangepakt worden.”
Steden en gemeenten leggen vanaf 1 januari zelf vast hoeveel standplaatstaxi’s er komen en waar die standplaatsen liggen.