Meerhout: "Via interactieve bijeenkomsten kregen we draagvlak voor een mobiliteitsshift"

Uit mobiliteitsbrief 208 - Participatie

Meerhout zette een geslaagd participatietraject op als voorbereiding voor het mobiliteitsplan. Zo creëerde het een breed draagvlak bij de bevolking voor enkele verregaande maatregelen.

Nele Geudens.jpgNele Geudens, burgemeester Meerhout: “Mensen kunnen hun situatie overstijgen en nadenken in functie van de gemeenschap.”

Het gemeentebestuur van Meerhout was vastbesloten om het probleem van doorgaand verkeer in haar nieuwe mobiliteitsplan aan te pakken en tegelijk een mobiliteitsshift op gang te brengen naar duurzamer vervoer. Maar dat kan niet zonder verregaande maatregelen die een impact hebben op de inwoners. Het gemeentebestuur koos voor een grootschalig participatietraject als voorbereiding voor het mobiliteitsplan. “Het is cruciaal dat de burger inspraak krijgt wanneer we zulke ingrijpende maatregelen willen nemen op vlak van mobiliteit “, zegt burgemeester Nele Geudens.

Drie samenkomsten

Meerhout organiseerde drie samenkomsten waar iedereen aan kon deelnemen. Meerhout heeft ongeveer 10.000 inwoners. Op elke samenkomst doken een 100-tal inwoners op. Tijdens de bijeenkomsten kwamen er extra medewerkers helpen om de groepen te begeleiden. Achteraf was er altijd communicatie via nieuwsbrieven, het gemeentelijk infoblad en de website, sociale media, regionale pers, …

Geslaagd traject

“Voor ons was het een geslaagd traject”, zegt Nele Geudens. “Eerlijk? Vooraf vreesden we een beetje dat mensen niet in staat zouden zijn om hun eigen situatie te overstijgen. Maar die vrees bleek onterecht. Door na te denken in groepjes en de maatregelen te laten kaderen door professionals zijn mensen echt bereid om verder te denken dan hun eigen straat. De Meerhoutenaars die deelnamen, waren erg tevreden en apprecieerden dat ze betrokken werden.”

Aanrader

Rita Dekkers voor Focus 24-10-2017 (31).jpgOp elke bijeenkomst waren een 100-tal mensen aanwezig. In kleine groepjes wisselden ze ideeën en voorstellen uit. (NB: deze foto is genomen voor de corona-uitbraak.)

“Ik zou andere gemeenten zeker aanraden om ook op deze schaal aan participatie te doen. Het is een unieke kans om in contact te komen met de burgers. De kostprijs voor zo’n intens traject is weliswaar aanzienlijk, maar de appreciatie en feedback is van onschatbare waarde. We hebben alvast enkele tips voor andere lokale besturen. Laat je begeleiden door een extern bureau, ze hebben ervaring en zijn objectief. Betrek administratie én politici. Onderschat de kostprijs en het aantal manuren voor de praktische voorbereiding niet. Zorg voor voldoende communicatie: kondig dus initiatieven tijdig en duidelijk aan, en communiceer ook nadien duidelijk over de bijeenkomsten en de stand van zaken.”

 


Drie stappen

  • Samen doelstellingen bepalen – Op de eerste samenkomst (november 2016) stelden deskundigen scenario’s voor het mobiliteitsplan voor. In groepjes konden de aanwezigen deze scenario’s bespreken, maar er was ook ruimte voor nieuwe scenario’s. Na de eerste bijeenkomst waren de aanwezigen het eens over drie doelstellingen: (1) minder doorgaand verkeer, (2) meer en veiliger zwakke weggebruikers, en (3) betere verkeersleefbaarheid in het centrum en langs de verkeersassen.
  • Nota met maatregelen opstellen – Tijdens de tweede samenkomst (januari 2017) kwamen deskundigen aan het woord over de haalbaarheid van de voorstellen en werd er gecheckt of iedereen nog achter de drie doelstellingen stond. Na deze bijeenkomst schreven het gemeentebestuur en het studiebureau een uitgebreide nota over de drie doelstellingen en de mogelijke (soms verregaande) maatregelen.
  • Nota presenteren – Die nota werd gepresenteerd op de laatste bijeenkomst (oktober 2017). Er was opvallend veel begrip voor de voorstellen. Door het voortraject snapten alle aanwezigen immers waarom bepaalde keuzes werden gemaakt. Een verregaande maatregel, zoals een straat doorknippen, werd daardoor voor 100 % aanvaard. Meer nog, sommige aanwezigen vroegen zelfs extra maatregelen.

Op basis van al deze input heeft Meerhout een nota ‘graag traag’ uitgewerkt, als basis voor het mobiliteitsplan. Een bureau is dat plan nu aan het uitwerken. Ook daarvoor zullen participatiemomenten voorzien worden.