Meerhout zette een geslaagd participatietraject op als voorbereiding voor het mobiliteitsplan. Zo creëerde het een breed draagvlak bij de bevolking voor enkele verregaande maatregelen.
Nele Geudens, burgemeester Meerhout: “Mensen kunnen hun situatie overstijgen en nadenken in functie van de gemeenschap.”
Het gemeentebestuur van Meerhout was vastbesloten om het probleem van doorgaand verkeer in haar nieuwe mobiliteitsplan aan te pakken en tegelijk een mobiliteitsshift op gang te brengen naar duurzamer vervoer. Maar dat kan niet zonder verregaande maatregelen die een impact hebben op de inwoners. Het gemeentebestuur koos voor een grootschalig participatietraject als voorbereiding voor het mobiliteitsplan. “Het is cruciaal dat de burger inspraak krijgt wanneer we zulke ingrijpende maatregelen willen nemen op vlak van mobiliteit “, zegt burgemeester Nele Geudens.
Meerhout organiseerde drie samenkomsten waar iedereen aan kon deelnemen. Meerhout heeft ongeveer 10.000 inwoners. Op elke samenkomst doken een 100-tal inwoners op. Tijdens de bijeenkomsten kwamen er extra medewerkers helpen om de groepen te begeleiden. Achteraf was er altijd communicatie via nieuwsbrieven, het gemeentelijk infoblad en de website, sociale media, regionale pers, …
“Voor ons was het een geslaagd traject”, zegt Nele Geudens. “Eerlijk? Vooraf vreesden we een beetje dat mensen niet in staat zouden zijn om hun eigen situatie te overstijgen. Maar die vrees bleek onterecht. Door na te denken in groepjes en de maatregelen te laten kaderen door professionals zijn mensen echt bereid om verder te denken dan hun eigen straat. De Meerhoutenaars die deelnamen, waren erg tevreden en apprecieerden dat ze betrokken werden.”
Op elke bijeenkomst waren een 100-tal mensen aanwezig. In kleine groepjes wisselden ze ideeën en voorstellen uit. (NB: deze foto is genomen voor de corona-uitbraak.)
“Ik zou andere gemeenten zeker aanraden om ook op deze schaal aan participatie te doen. Het is een unieke kans om in contact te komen met de burgers. De kostprijs voor zo’n intens traject is weliswaar aanzienlijk, maar de appreciatie en feedback is van onschatbare waarde. We hebben alvast enkele tips voor andere lokale besturen. Laat je begeleiden door een extern bureau, ze hebben ervaring en zijn objectief. Betrek administratie én politici. Onderschat de kostprijs en het aantal manuren voor de praktische voorbereiding niet. Zorg voor voldoende communicatie: kondig dus initiatieven tijdig en duidelijk aan, en communiceer ook nadien duidelijk over de bijeenkomsten en de stand van zaken.”
Op basis van al deze input heeft Meerhout een nota ‘graag traag’ uitgewerkt, als basis voor het mobiliteitsplan. Een bureau is dat plan nu aan het uitwerken. Ook daarvoor zullen participatiemomenten voorzien worden.