‘Mobiliteitsambtenaren hebben brede expertise nodig'

Uit mobiliteitsbrief 221 - Mobiliteitsambtenaren

“De job van mobiliteitsambtenaar wordt in elke stad en gemeente anders ingevuld, maar in het algemeen is het takenpakket heel gevarieerd, met een combinatie van theorie én praktijk. "Mobiliteit evolueert razendsnel en heeft ook steeds meer raakvlakken met andere domeinen”, zegt Erwin Debruyne van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).

erwindebruyne.jpg

Erwin Debruyne, stafmedewerker Mobiliteit en Wegenbeheer VVSG: “Aarzel niet om raad te vragen aan VVSG of aan je collega’s.”

Welke rol heeft een mobiliteitsambtenaar?

“Een mobiliteitsambtenaar heeft een divers takenpakket. Hij of zij is niet alleen bezig met de dagelijkse lokale mobiliteitsproblemen, maar doet ook beleidsondersteunend werk voor de burgemeester en schepenen. Na een beleidsmatige beslissing is het vaak de mobiliteitsambtenaar die de maatregel dan praktisch uitwerkt. De invulling van de job verschilt in elk lokaal bestuur. In sommige gemeenten zijn meerdere mensen bezig met mobiliteit. Die kunnen zich dan specialiseren in deeldomeinen waardoor interne expertise ontstaat. In andere gemeenten is de mobiliteitsambtenaar ook bevoegd voor andere domeinen als milieu of ruimtelijke ordening. Dat heeft het voordeel dat hij of zij automatisch vanuit verschillende brillen naar mobiliteitsproblemen kijkt.”

Welke evoluties merk je in de job?

“De job van mobiliteitsambtenaar wordt steeds veelzijdiger. Er zijn nog altijd de traditionele thema’s zoals trage wegen en verkeersveiligheid, maar er zijn ook actuele thema’s die snel evolueren, zoals fietsbeleid, deelmobiliteit en elektrische mobiliteit. Daarnaast heeft de reorganisatie van het openbaar vervoer sowieso een impact en is de mobiliteitsambtenaar ook betrokken bij het globaal regionaal mobiliteitsplan via de vervoerregioraad. Naast de expertise in het eigen domein ‘mobiliteit’ zijn er ook steeds vaker raakvlakken met aanverwante beleidsdomeinen als ruimtelijke ordening en klimaat. Dat alles samen maakt dat mobiliteitsambtenaren vaak van vele markten moeten thuis zijn en heel wat werk op de plank hebben. Er is dan ook veel vraag naar extra mobiliteitsdeskundigen. Het is zelfs een knelpuntberoep. Al zijn er vandaag al merkbaar meer mobiliteitsambtenaren dan pakweg 10 jaar geleden.”

Welke ondersteuning geeft VVSG aan mobiliteitsambtenaren?

“De gemeenten kunnen bij ons terecht met hun vragen over regelgeving of beleidsinitiatieven. Daarnaast organiseren we driemaandelijks het ‘netwerk mobiliteitsambtenaren’. Dat zijn samenkomsten waar mobiliteitsambtenaren elkaar vragen kunnen stellen en overleggen. Sinds de coronapandemie organiseren we die meetings digitaal. Tegenwoordig zijn er zo’n 80 deelnemers per sessie. Als we over bepaalde onderwerpen veel vragen krijgen, stellen we die informatie ook beschikbaar op onze website (enkel toegankelijk voor leden) of organiseren we een thematische infosessie. Dat gebeurde bijvoorbeeld al voor parkeren en voor de taxireglementering. Indien nodig koppelen we ook terug naar de hogere overheden.”

Heb je nog tips?

“Voor beginnende mobiliteitsambtenaren lijkt het me noodzakelijk om achtergrondkennis op te bouwen via opleidingen. Maar ook voor geroutineerde mobiliteitsambtenaren is het belangrijk om de actualiteit te volgen en infosessies bij te wonen, ondanks hun drukke agenda. Verder is samenwerken met aanverwante beleidsdomeinen vandaag van essentieel belang. Een geïntegreerd project is altijd een beter project. Tot slot kan je veel tijd en problemen besparen door te leren van je collega’s. Je hoeft niet steeds opnieuw het warm water uit te vinden. Onder meer via het ‘netwerk mobiliteitsambtenaren’ of bij VVSG vind je praktische input en tips.”

Meer info