“Mobiliteit is een actueel thema. Het heeft veel raakvlakken met ‘hot topics’ zoals de klimaatopwarming, onze ecologische voetafdruk, bestrijding van armoede, gezondheid, (verkeers)leefbaarheid van buurten, … Het is boeiend om al deze maatschappelijke puzzelstukken naast elkaar te leggen en op zoek te gaan naar oplossingen voor zo veel mogelijk problemen.”
“Op gemeentelijk niveau is het moeilijk om een grote impact te hebben op de modal shift. Via de vervoerregio’s worden gemeentelijke ambtenaren nu ook op een hoger niveau betrokken. Het is leuk om zo te kunnen bijdragen aan deze langetermijnvisie.”
“Er zijn 6,5 miljoen Vlamingen en dus 6,5 mobiliteitsdeskundigen in Vlaanderen. Iedereen denkt een mobiliteitsexpert te zijn, maar concentreert zich meestal op de eigen woning, straat of omgeving. Maar mobiliteit is veel breder en doorkruist verschillende thema’s die tegenover elkaar afgewogen moeten worden. Deze kunnen aanpassingen van de mensen vragen die men als hinderlijk ervaart, maar nodig zijn voor een duurzamere mobiliteit. De mensen daarvan overtuigen is volgens mij de grootste uitdaging van elke mobiliteitsambtenaar.”
“Ik merk dat hoe langer je in een gemeente werkt, hoe meer inzicht je krijgt in mobiliteitskwesties. Zo heb ik meegewerkt aan ons mobiliteitsplan dat in juni 2018 is goedgekeurd. Ondertussen ken ik De Pinte en haar mobiliteitsproblemen beter, waardoor
ik nieuwe ideeën heb om de mobiliteit te verbeteren. Ik kijk daarom ambitieus naar de toekomst. Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat ik het college steeds grondiger zal kunnen informeren met duidelijke argumenten voor bepaalde keuzes.”
“We moeten niet allemaal het warm water opnieuw uitvinden. Ik vind het daarom belangrijk om regelmatig over de gemeentegrenzen te kijken en contacten te leggen met de collega’s van de buurgemeenten. De initiatieven van de VVSG en Veneco om mobiliteitsambtenaren samen rond tafel te zetten, zijn bijvoorbeeld een echte meerwaarde. Je krijgt de kans om eens met collega’s van gedachten te wisselen. Een aanrader!”
“Ik ben voorstander van rekeningrijden. Dat zou er volgens mij voor zorgen dat de vervuiler effectief betaalt en dat het duurder wordt om tijdens spitsuren met de wagen te rijden. Ongeacht het brandstoftype van het voertuig zou dit een positieve impact hebben op het ‘gratis’ rondrijden met bedrijfswagens, de filevorming, het afleggen van korte afstanden met de wagen, …
Uiteraard moeten er dan enkele randvoorwaarden vervuld worden, zoals sociale correcties en een sterk openbaarvervoersnet.”