“Vooral de variatie van het werk vind ik leuk en het feit dat je voortdurend op zoek moet gaan naar oplossingen voor problemen als sluipverkeer, te hoge snelheid, conflicten tussen fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer, ... Minder leuk is de trage uitvoering van projecten en de lange looptijd van fietspadendossiers langs gewestwegen. Vaak is er ook te veel administratief werk waardoor het beleidswerk blijft liggen.”
“We hebben in Kalmthout al veel verwezenlijkt op het vlak van fietsbeleid. Zo waren we voortrekker van een fietsostrade langs de spoorlijn. Kalmthout heeft ook al vier fietsstraten. We werken nu aan een grote zone 30 in de woonkern.”
“De mobiliteitsoplossingen laten matchen met de politieke gevoeligheden blijft vaak een uitdaging. Samenwerken en tot een gezamenlijke en maatschappelijk gedragen oplossing komen schept wel veel voldoening.”
“Mensen worden steeds kritischer en mondiger. Er komen steeds meer klachten. Positief daarin is de betrokkenheid en de wil om samen te werken aan een comfortabele infrastructuur en een goede mobiliteit. De maatschappij staat nu meer open voor een gebiedsgerichte aanpak van snelheid en het probleem van ongewenst doorgaand verkeer. Het leefbaarder maken van woonwijken wordt ook veel hoger op de agenda geplaatst, waardoor je gerichter kan sturen.”
“Het is belangrijk om te beseffen dat je als ambtenaar het beleid mee kan bepalen, maar dat uiteindelijk de politiek beslist. Dat moet je kunnen aanvaarden.”
“Ik wil in onze gemeente graag het dorpsgevoel en het landelijk karakter behouden en zelfs versterken. De mix van een goede, hertekende ruimtelijke ordening en een goed uitgewerkt fiets- en voetgangersnetwerk kunnen daar een grote rol in spelen. Ik denk aan leuke doorsteekjes, zoals smalle zandpadjes tussen tuinen en velden, maar evengoed aan comfortabele en brede fietssnelwegen om de langere afstanden te overbruggen. Daarom zou ik een comfortabel fietspad leggen langs alle gewestwegen in Kalmthout.”