‘Kinderen en jongeren verdienen een plaats in het mobiliteitsdebat’

Uit mobiliteitsbrief 224 - Jeugdvriendelijke mobiliteit

Duurzame mobiliteit kwam als belangrijk thema uit de Jeugdraadverkiezingen van 2017 en leeft nog 
altijd onder jongeren. Om beleidsmakers te ondersteunen in hun keuze voor jeugdvriendelijke mobiliteit 
schreef de Vlaamse Jeugdraad een advies.

02_Milan Calloens.JPEGMilan Calloens, vrijwilliger Vlaamse Jeugdraad: “Een goed mobiliteitsbeleid voor volwassenen is niet automatisch ook goed DE WARMSTE WEEK voor de jeugd.”

“Kinderen en jongeren zijn een belangrijke actieve, duurzame, maar ook kwetsbare groep van gebruikers van de mobiliteit van vandaag en morgen. Net daarom verdienen ze een volwaardige plaats in het mobiliteitsdebat.” Dat zegt Milan Calloens, vrijwilliger bij de Vlaamse Jeugdraad die het advies mee hielp opstellen. “Een goed mobiliteitsbeleid voor volwassenen is immers niet automatisch een goed mobiliteitsbeleid voor kinderen en jongeren.”

Achterbankkinderen

Ouders voeren steeds vaker hun ‘achterbankkinderen’ met de wagen naar school, hobby’s of familie. Kinderen en jongeren verplaatsen zich dus steeds minder zelfstandig. Calloens: “Dat toont aan dat het mobiliteitsbeleid te weinig Advies duurzame mobiliteit van de Vlaamse Jeugdraad Toolbox rekening met hen houdt. Daardoor worden ze ook later verkeersvaardig dan enkele decennia geleden. Met dit advies wil de Vlaamse Jeugdraad overheden aanmoedigen om meer rekening te houden met de verplaatsingen van kinderen en jongeren. En dat op de schaal die voor hen de grootste impact heeft: van de eerste fietsrit in de straat, de verplaatsing naar het lokale skatepark of de snoepwinkel in de wijk, de rit naar de sportclub of school in het naburige dorp of die eerste fuif in de streek.”


Adviezen voor jeugdvriendelijke mobiliteit

Een greep uit de adviezen voor lokale besturen:

  •  Betrek kinderen, jongeren en lokale jeugdraden bij de nieuwe vervoerregioplannen en de bepaling van Hoppinpunten.
  • Breid de focus van het mobiliteitsbeleid en de vervoerregiowerking uit van veilig schoolverkeer naar autonoom verkeer voor kinderen en jongeren.
  •  Maak op een integrale manier werk van jeugdvriendelijke mobiliteit. Dat kan door mobiliteitskamers uit te werken en verbindingsweefsel te creëren, gekoppeld aan groen-blauwe netwerken.
    Werk experimenten met andere soorten vervoer uit vanuit de noden van jongeren en focus daarbij niet alleen op openbaar vervoer (bijv. bij verplaatsingen ’s avonds en ’s nachts).
  • Geef voorrang aan de fiets en zorg voor een vlotte verplaatsing door kwaliteitsvol onderhoud van fietspaden, slimme verkeerslichten en voldoende fietspadcapaciteit voor andere en nieuwe vormen van voortbewegingstoestellen (skates, rolstoel, steps, …).
  • Neem ook lokaal initiatief om het fietsen bij kinderen en jongeren te promoten (fietslessen, fietsbib).
  • Beloon de combimobiliteit van deur tot deur en hou het betaalbaar voor kinderen en jongeren.

Voor dit advies werkte de Vlaamse Jeugdraad samen met stakeholders (NMBS, De Lijn, MIVB, VAB, TreinTramBus, …) en experts (Fietsberaad, Taxistop, lokale mobiliteitsambtenaren, European Passengers’ Federation, Netwerk Duurzame Mobiliteit, …). Er was ook een bevraging bij meer dan 350 jongeren.

Ook interessant