Doorstroming: goede voorbeelden uit de praktijk

Uit mobiliteitsbrief 235 - Doorstroming openbaar vervoer

Openbaar vervoer staat niet op zichzelf. Om bussen en trams vlotter te laten doorstromen, bekijk je beter het volledige mobiliteitsplaatje. Dat is exact wat er bij deze twee voorbeelden, Vorselaar & Grobbendonk en Gasthuisberg in Leuven, gebeurde.

Creatief denkwerk bij wegenwerken

Vorselaar & Grobbendonk

Een van de testritten in Vorselaar ©De Lijn

In Vorselaar was de belangrijke verbindingsweg naar Grobbendonk twee maanden lang afgesloten door wegen- en rioleringswerken. Bussen van De Lijn raakten niet door de werfzone. De oplossing? Inne Baijens, mobiliteitsambtenaar van Vorselaar, legt uit: “Om alle haltes zoveel mogelijk te bedienen en de schoolkinderen tijdig op school te krijgen, moesten we verder denken dan een lange omleiding. Voor bussen vanuit Vorselaar was er maar één alternatief: een smal zijstraatje langs de werken. Daarvoor waren er enkele infrastructurele aanpassingen nodig, zoals een boom verplaatsen die op de hoek stond. Er vonden ook testritten plaats met verschillende busmodellen. Zo waren we zeker dat alle bussen vlot en veilig de werken konden passeren. Dankzij het coördinerende werk van de mensen van De Lijn geraakte alles op tijd klaar.”

Iets verderop, op grondgebied Grobbendonk, was er ook creatief denkwerk nodig. Projectcoördinator patrimonium en openbare werken Gilbrant Nafri: “Ook voor de bussen naar Vorselaar moesten we op zoek naar een oplossing. We besloten bussen te laten omrijden via de Korentenbossen, een smal grindpad tussen Hofeinde en de Kempenlaan. Die straat loopt normaal gezien dood, maar voor bussen werd de slagboom tijdelijk geopend. We stonden ook voortdurend in contact met de aannemer ter plaatse. Als het pad beschadigd raakte, kon hij snel steenslag aanvoeren om het te herstellen.” De bussen konden zonder problemen hun route verderzetten tijdens de werken. Met dank aan de inspanningen van lokale besturen en een vlotte samenwerking met De Lijn. 

Van gedeelde visie tot ambitieus project

Leuven - Campus Gasthuisberg

Toekomstbeeld gasthuisberg.pngAan Campus Gasthuisberg in Leuven staat een indrukwekkend project in de steigers. Eind 2025 liggen er onder andere twee nieuwe doorrijhaltes, een aan de hoofdingang en een aan de spoeddienst. Aan elke halte kunnen drie bussen in elke richting tegelijk halthouden. De plannen kwamen er na veel overleg tussen UZ Leuven, Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Stad Leuven en De Lijn. Kylie Joly, projectmanager van AWV, legt uit: “We hebben met alle partijen van bij het begin rond de tafel gezeten. Als eerste stap hebben we een gedeelde visie op papier gezet. Pas daarna is het project concreet gemaakt. Zo werken we nu aan een resultaat waar elke partij trots op zal zijn.”

Het project zorgt niet alleen voor een betere bereikbaarheid van Campus Gasthuisberg. De doorstroming van verschillende buslijnen gaat erop vooruit. Daarvoor komt er een aparte busbaan tussen rotonde ‘Het Teken’ en de Berg Taborweg aan de andere kant van de campus. Kylie Joly: “Die busbaan zorgt ervoor dat bussen stipt kunnen doorrijden. Tegelijk gaat ook de veiligheid van fietsers, voetgangers én automobilisten erop vooruit. Met vrijliggende fietspaden en voetgangersbruggen recht naar de ingang krijgt iedereen een eigen plek.”

Meer info op wegenenverkeer.be/leuven en uzleuven.be/herinrichting-ring-zuid.

Tips voor een vlotte doorstroming vind je op delijn.be/doorstroming .