De nieuwe wegcategorieën

Uit mobiliteitsbrief 237 - Inrichtingsprincipes lokale wegen

De Vlaamse overheid werkt aan een nieuwe categorisering van ons wegennet. Lokale wegen staan op de onderste trede, erboven staan dragende wegen en hoofdwegen.

Waarom een nieuwe categorisering?

De vorige wegencategorisering dateerde van 1997 en was toe aan een update. Met de nieuwe categorieën wil de Vlaamse overheid zorgen voor meer samenhang, meer duidelijkheid en vlotter verkeer. De nieuwe wegencategorisering gaat uit van robuustheid. Dat betekent dat elke categorie van het wegennet altijd haar functie kan vervullen, ook als er files, ongelukken of andere verstoringen zijn. In het nieuwe systeem is er ook een scherper onderscheid tussen wegen voor doorgaand verkeer en wegen voor lokaal verkeer. Zo proberen we sluipverkeer op lokale wegen te voorkomen.

Waar staan we nu?

In november 2020 legde de Vlaamse Regering de nieuwe structuur vast. Daarna heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) inrichtingsprincipes voor het hoofdwegennet en het dragend wegennet opgesteld. Nu zijn die principes er ook voor de lokale wegen. Als volgende stap worden die principes uitgewerkt tot concrete ontwerprichtlijnen of vademecums. AWV werkt aan de vademecums voor de hoofdwegen, in de toekomst volgen de andere lagen.

 

Tabel: hoe het vroeger was versus hoe het nu is

Lees de ontwerprichtlijnen voor het hoofdwegennet en het dragend wegennet