In de verkiezing Fietsgemeente/Fietsstad 2024 haalde Gent de overwinning binnen in de categorie centrumsteden. Dilsen-Stokkem en Boechout gingen met de zege aan de haal in de twee andere categorieën, voor steden en gemeenten van meer dan 20.000 inwoners en voor gemeenten van minder dan 20.000 inwoners.
Sinds de opkomst van de elektrische fiets trekt het stadsbestuur van Dilsen-Stokkem volop de kaart van de tweewieler. Er wordt enorm geïnvesteerd in fietsinfrastructuur voor de functionele, recreatieve en sportieve fietser. Dilsen-Stokkem maakt daarbij handig gebruik van de verschillende subsidiemogelijkheden, zowel Vlaams als Europees.
De lijst met realisaties is lang. Zo werd het volledige centrum van Stokkem in 2020 omgevormd tot een grote fietszone. Naast verschillende fietstunnels en -bruggen werd ook veel werk gemaakt van de veiligheid rond schoolomgevingen. Het beste voorbeeld daarvan is de omgeving van de scholencampus in Dilsen en de sporthal. Auto’s moeten er 500 meter verderop parkeren, zodat de omgeving helemaal kon worden ingericht voor de fiets.
In Boechout zit fietsen in het DNA van de gemeente. Met een oppervlakte van zo’n 20 km2 zijn zowat alle verplaatsingen binnen de gemeente perfect met de fiets te doen. En dus investeert het gemeentebestuur al jaren in fietsinfrastructuur. Zowel in het dorp als in het groene buitengebied krijgen fietsers een veilige plek. Bij elke nieuwe ontwikkeling is een netwerk van trage wegen zelfs opgenomen als verplichte voorwaarde voor het bekomen van een omgevingsvergunning.
Wat vooral opvalt zijn de innovaties die een kleine gemeente als Boechout op haar palmares heeft staan. Zo ontwikkelden ze een betontegel waarin het logo van een fietszone geprint staat. Ook in Boechout vind je een specifiek type fietszone. In één richting is het een klassieke fietszone, in de andere richting ligt een aanliggend verhoogd fietspad. Zo fiets je ook veilig wanneer de auto’s uit de tegenovergestelde richting komen.