Levert de huidige aanpak van gevaarlijke punten ook resultaten op? Dat onderzocht Vias institute in opdracht van DMOW. En de cijfers liegen niet: de aanpak werkt.
Vias institute maakte een eindevaluatie van de historische lijst van gevaarlijke punten, en een tussentijdse evaluatie van de dynamische lijst. De studie van Vias kijkt naar het aantal ongevallen op elk punt dat op de lijst met gevaarlijke punten stond. Dat deden ze over een periode van in totaal zes jaar: drie jaar voor de aanpak en drie jaar erna. Zo kregen ze een goed beeld van de evolutie, waarbij gecorrigeerd werd voor vertekenende factoren. Alle punten op de lijst, waarvoor de minimaal benodigde data beschikbaar waren, werden meegenomen in de analyse.
- 24,1%
Het aantal ongevallen met letsels is na de aanpak van de punten 24,1% lager dan ervoor.
-19%
Een kleine ingreep of quick win zorgt voor een daling van 19%. Dat is minder dan bij een structurele herinrichting (-27%), maar toch toont de studie dat ook kleine ingrepen een duidelijke impact hebben op de verkeersveiligheid.
-33,4%
De aanleg of vernieuwing van een rotonde zorgt voor een daling van 33,4%.
-26,3% / -17,3%
De daling is iets duidelijker merkbaar bij gemotoriseerd verkeer. Het aantal slachtoffers bij gemotoriseerde weggebruikers daalt met 26,3% in de periode na de aanpak. Bij fietsers, bromfietsers en voetgangers is het een daling van 17,3%.
-39,4%
De aanleg van een tunnel of brug zorgt voor een daling in het aantal ongevallen van 39,4%.
-42,2%
Op punten waar afschermende constructies, zoals vangrails of betonnen afschermende constructies, geplaatst worden, daalt het aantal ongevallen met 42,2%.
-29,5%
De aanleg van vrijliggende fietspaden resulteert in 29,5% minder ongevallen.