Samen werken aan veiligere punten

Uit mobiliteitsbrief 256 - Gevaarlijke punten

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW) en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) publiceren sinds 2018 elk jaar een dynamische lijst met gevaarlijke punten. Daarmee willen ze gevaarlijke kruispunten en wegen sneller en efficiënter aanpakken. Wij spraken erover met Liessa Iliaens, directeur verkeersveiligheid en weguitrusting bij AWV in Vlaams-Brabant, en Pascal Lammar, beleidsmedewerker verkeersveiligheid bij DMOW.

2025-02-14_MOW_Mobiliteitsbrief-Februari_Beelden website2.jpgWat is de dynamische lijst met gevaarlijke punten?

Pascal Lammar: “Op de dynamische lijst met gevaarlijke punten staan kruispunten en korte wegsegmenten langs gewestwegen waarvan we objectief bepaald hebben dat ze onveilig zijn. We doen dat op basis van de berekende slachtofferernst die we afleiden uit de ongevallendata. We gebruiken altijd de data van de afgelopen drie jaar, daarom is het een dynamische lijst. Het voordeel van die manier van werken, is dat we de punten veel sneller kunnen aanpakken en beter zicht houden op de actuele situatie.”

“Ongevallen met kwetsbare weggebruikers tellen we op een andere manier. We gebruiken een verhogingsfactor voor ongevallen met voetgangers, fietsers of bromfietsers. Kwetsbare weggebruikers wegen dus zwaarder door in de berekening. Zo kunnen we die locaties gerichter aanpakken. We merken ook dat ongevallen tussen kwetsbare weggebruikers onderling niet altijd geregistreerd worden in de officiële ongevallencijfers. Met de verhogingsfactor kunnen we dat compenseren.”

Wat gebeurt er als een punt op de lijst staat?

Liessa Iliaens: “Voor elk punt op de lijst analyseren we alle beschikbare data. Alle ongevallen, de infrastructuur op de locatie, eventuele tellingen ... Indien nodig vragen we extra informatie over de ongevallen op bij de politiediensten. We brengen de hele situatie in kaart en bekijken of we de verkeersveiligheid kunnen verbeteren met infrastructurele maatregelen. Staat er al een ingreep gepland? Kunnen we de situatie verbeteren met een quick win? Of is er toch een grote ingreep of herinrichting nodig? Die analyse maken we voor alle punten op de lijst.”

Hoe bepalen jullie welk punt wanneer wordt aangepakt?

Liessa Iliaens: “Dat is een ingewikkelde planning. Heel wat partners en partijen hebben er een impact op. We kunnen natuurlijk niet zomaar meteen ergens een schop in de grond steken. Elk jaar opnieuw moeten we die puzzel leggen en zo efficiënt mogelijk vooruitplannen.” Samen werken aan veiligere punten “Natuurlijk is het ook niet zo dat we alleen actie ondernemen voor punten die op de lijst staan. Lokale besturen kunnen ook altijd mogelijk onveilige locaties aan ons melden. Dan gaan we daarover in dialoog en kijken we samen welke acties mogelijk zijn.”

Hoe ziet de lijst er vandaag uit?

Pascal Lammar: “Er komen elk jaar nieuwe punten bij, maar er verdwijnen er meer. Soms verdwijnen punten van de lijst, maar duiken ze later weer op. Dan is het probleem niet helemaal opgelost of is de verkeerssituatie veranderd. Gelukkig zien we een dalende trend in het aantal punten op de lijst. We werken er meer weg dan dat er punten bijkomen. Al moeten we ook zeggen dat het coronajaar 2020, waarin er minder verplaatsingen gebeurden, vanaf volgend jaar niet meer meetelt. We hopen natuurlijk dat de daling zich ook daarna blijft verderzetten. En ook de zogenaamde historische lijst is ondertussen helemaal weggewerkt. Op die lijst uit 2002 stonden ooit 800 punten, nu zijn ze allemaal aangepakt of staat er een ingreep gepland.”

Zo berekenen we de lijst met gevaarlijke punten

De lijst met gevaarlijke punten wordt samengesteld op basis van de ongevallendata van de afgelopen drie jaar.

• Elk lichtgewond slachtoffer telt voor 1 punt.
• Elk zwaargewond slachtoffer telt voor 3 punten.
• Elk dodelijk slachtoffer telt voor 5 punten.
• Voor kwetsbare weggebruikers als voetgangers, fietsers en bromfietsers gebruiken we een verhogingsfactor van 1,7.

Als de totaalscore hoger is dan 15, komt de locatie op de lijst terecht.
Meer weten over gevaarlijke punten: vlaanderen.be/gevaarlijke-punten.