Twee gevaarlijke punten aangepakt

Uit mobiliteitsbrief 256 - Gevaarlijke punten

Een structurele aanpak maakt het verschil. Deze twee Vlaams-Brabantse punten stonden op de lijst met gevaarlijke punten. Na een grondige analyse en dito aanpak werd de situatie er veel veiliger.

Kruispunt N211 en Linthoutstraat, Merchtem

Dit kruispunt ligt op de N211, een lange rechte weg tussen de dorpskernen van Merchtem en Wolvertem. Veel autobestuurders reden hier sneller dan de toegelaten 70 km/u.

 

2025-02-14_MOW_Mobiliteitsbrief-Februari_Beelden website3.jpg

1. Verkeerslichten

De N211 oversteken als fietser was vroeger erg onveilig. Dankzij nieuwe verkeerslichten en twee oversteekplaatsen is de situatie nu veel beter. Fietsers krijgen nu vierkant groen, ze kunnen oversteken wanneer het licht voor alle auto’s op rood staat.

2. Afslagstroken

Op de N211 kwamen ook twee afslagstroken waar auto’s kunnen wachten om links af te slaan naar de Linthoutstraat. Zo kan ook die afslagbeweging comfortabel en conflictvrij verlopen.

 

 

 

 

 

 

Grote herinrichting op lange termijn

Op langere termijn plant Wegen en Verkeer een herinrichting van de volledige N211. Omdat dit kruispunt op de lijst met gevaarlijke punten stond, werd beslist om het al eerder aan te pakken.

Kruispunt Tiensepoort, Leuven

De Tiensepoort is een van de drukste en meest complexe kruispunten van Leuven. Door de vele weggebruikers en alle kruisende bewegingen was het een hele uitdaging om een goede oplossing te vinden. Na enkele grondige analyses en overleg met verschillende partners werd het kruispunt in 2023 helemaal opnieuw ingericht door het Agentschap Wegen en Verkeer.

Scherm­afbeelding 2025-02-19 om 14.06.57.png

1. Apart groen

De lichtenregeling op het kruispunt werd aangepast en is nu maximaal conflictvrij. Overstekende fietsers en voetgangers krijgen vrijwel overal op het kruispunt apart groen licht. Zo kunnen er geen gevaarlijke conflicten meer ontstaan met afslaande automobilisten.

2. Meer opstelruimte

Waar nodig is er meer ruimte om veilig te wachten om over te steken, ook voor grote bak- of cargofietsen.

3. Minder bypasses

Veel van de gevaarlijke situaties op het kruispunt ontstonden aan de zogenaamde bypasses. Dat zijn verbindingen langs het kruispunt waar je als autobestuurder niet voor de lichten hoefde te wachten om af te slaan. Twee van die bypasses werden geschrapt.

4. Betere zichtbaarheid

De bypass aan de Blijde Inkomststraat bleef wel behouden. Hier is er wel nog conflict mogelijk tussen fietsers en voetgangers en automobilisten die de straat inrijden. De bypass werd anders ingericht en verhoogd om de zichtbaarheid en veiligheid te verbeteren.

 

Verkeersveiligheid gaat voor

Na de herinrichting in 2023 namen de wachttijden op het kruispunt toe. AWV heeft de lichtenregeling sindsdien al enkele keren geoptimaliseerd, maar het blijft onmogelijk om het kruispunt filevrij te houden. Verkeersveiligheid en vlot verkeer zijn dus niet altijd perfect met elkaar te verzoenen.