Hoe communiceer je helder en herkenbaar over deelmobiliteit? En welke tools gebruik je daarvoor? De Vlaamse overheid ondersteunt lokale besturen met een communicatietoolbox vol praktische materialen rond Hoppin, Hoppinpunten en deelsystemen.
De communicatietoolbox bevat gebruiksklare materialen en aanpasbare templates. Van sociale media tot artikels voor je infomagazine. Je kan ze eenvoudig aanpassen en gebruiken voor je eigen kanalen. Als je als lokaal bestuur niet over eigen beeldmateriaal rond deelmobiliteit beschikt kan je de beeldenbank raadplegen. Naast grafische elementen vind je ook basisteksten waarop je je kan baseren.
Communiceren doe je best met een duidelijke strategie. In de toolbox zit niet alleen communicatiemateriaal, maar ook een communicatieplan waarop je je kan baseren voor je eigen communicatie. Wij haalden er de drie belangrijkste tips uit.
1. Zet meerdere kanalen in
Zet in op een mix van kanalen: drukwerk, sociale media, website, pers … Zo vergroot je de zichtbaarheid en bereik je verschillende doelgroepen.
2. Herhalen, herhalen, herhalen
Een boodschap blijft pas hangen als mensen ze vaak horen of zien. Hoe meer je het herhaalt, hoe groter de impact.
3. Communiceer in fases
Stem je communicatie af op het moment. Elke fase vraagt een andere toon en inhoud. Focus eerst op informeren (‘Wat zijn deelsystemen?’), daarna enthousiasmeren (‘Wat zijn de voordelen voor jou?’) en uiteindelijk activeren (‘Zo werken ze.’).
Reclame maken tijdens lokale events of een feestelijke opening van het nieuwe Hoppinpunt? De communicatietoolbox bevat ook materialen voor events: van een Hoppin-tent tot een Hoppin- hinkelparcours. Met een draaiboek en checklist organiseer je als stad of gemeente vlot een geslaagd proefmoment.
In Bornem konden inwoners aan den lijve ondervinden wat de voordelen van deelsystemen zijn. Op het kerkplein stonden een deelauto, deelfietsen en de Hoppintent met alle materialen.