Het WK G-wielrennen in Ronse maakte iets los. Dat voelden ze ook bij Gfietst.be, het deelfietsplatform van G-sport Vlaanderen. Projectmedewerker Judith Debaere hoopt samen met het netwerk van deelpunten binnenkort nog meer aangepaste fietsen te kunnen aanbieden.
Via het platform Gfietst.be vind je heel wat types aangepaste fietsen terug. Van duofietsen of driewielers en tandems tot rolstoelplateaufietsen of transportfietsen, elektrisch of niet. “Vooral de duofietsen zijn erg populair omdat die de mogelijkheid bieden om samen te fietsen en best prijzig zijn om zelf te kopen”, zegt Judith Debaere. Online kan je het model uitkiezen waarnaar jij op zoek bent. Vervolgens zoek je op postcode naar het dichtstbijzijnde deelpunt en kan je specifiëren of je begeleiding nodig hebt. Het platform geeft ook meteen aan of er toegankelijke fietsroutes in de buurt zijn.
“We helpen een diverse groep mensen aan een aangepaste fiets. Van ouderen, over revalidanten tot mensen met een fysieke of verstandelijke beperking en slechtzienden. Iedereen kan bij ons terecht”, zegt Judith Debaere.
Eind augustus vond het WK G-wielrennen plaats in Ronse. “Voor G-sport Vlaanderen moet het WK een hefboom zijn voor de verdere ontwikkeling van Gfietst.be: we willen meer mensen op de aangepaste fiets krijgen. Er waren veel positieve reacties. We kregen meer vragen binnen dankzij de aandacht die het WK en het Fietsforum op toegankelijkheid vestigden. Het zou fijn zijn mochten meer mensen bijvoorbeeld eens een handbike uitproberen.”
Gfietst.be wil het netwerk van uitleenpunten verder uitbreiden. Momenteel zijn er meer dan 400 fietsen op iets meer dan 80 verschillende locaties. Voor de zomer van 2026 hopen ze de kaap van de 100 uitleenpunten te bereiken. Lokale besturen kunnen een belangrijke rol spelen in het ronden van die mijlpaal. “Uiteraard staan wij open voor partners en organisaties die kwaliteitsvolle deelpunten willen oprichten”, zegt Debaere. “Lokale besturen kunnen ons daarbij helpen, maar zij kunnen ook meewerken aan het ‘detecteren’ van ‘stilstaande’ fietsen. We merken dat er heel wat aangepaste fietsen zijn bij bijvoorbeeld woonzorgcentra of centra voor mensen met een beperking die niet vaak gebruikt worden. Als we die opsporen en toevoegen aan ons platform, zetten we nog een stap vooruit.”
