Ouders die hun kinderen met de auto gaan oppikken aan basisschool De Pumpel in Rillaar zullen binnenkort meer discipline moeten tonen. Het chaotische zoekverkeer aan de schoolpoort wordt immers onmogelijk gemaakt.
De Gemeentelijke Basisschool ‘De Pumpel’ ligt op een kruispunt met zeer dichte bebouwing. De infrastructuur is niet afgestemd op zachte weggebruikers. Bovendien is het plein voor de school nu een kluwen van fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer. Maar daar komt binnenkort verandering in dankzij een grondige herinrichting van de schoolomgeving. Het geheel moet eind 2010 klaar zijn.
Op dit moment is het plein voor de school een onoverzichtelijke parkeerplaats, waar voetgangers, fietsers en autoverkeer door elkaar lopen. Het nieuwe ontwerp maakt van het plein een goed georganiseerde verzamelplaats, opgesplitst per vervoersmodus. Er komen aparte verzamelplaatsen voor fietsers/voetgangers, busgebruikers en autogebruikers op een verhoogd plateau. Die verzamelplaatsen worden duidelijk afgebakend door verschillende legverbanden, kleuren en bakens met logo’s van het vervoermiddel. Dankzij het verhoogde plateau wordt het autoverkeer automatisch afgeremd. Fietsers en voetgangers mogen als eerste het schoolplein verlaten om zo weinig mogelijk in contact te komen met het autoverkeer.
Voor (Foto: Dominic Verhulst) |
Na (Plan: Soresma A+D Engels)
|
Op het einde van de schooldag worden de autokinderen verzameld en door een leerkracht naar het auto-platform geleid. Een sluissysteem moet ervoor zorgen dat de kinderen vlot en veilig opgepikt worden.
De eerste auto die aankomt, stelt zich op de eerste plaats van de strook op.
De volgende auto’s sluiten gewoon aan.
Enkel de eerste vijf auto’s op de oppikstrook zijn toegankelijk voor de kinderen. Wanneer het kind is opgepikt, verlaat de auto de rij.
De andere auto’s schuiven gewoon aan zodat de vrijgekomen plaats wordt opgevuld.
Invoegen op de vrijgekomen plaats is onmogelijk, achteraan aanschuiven is de enige optie.
De ontwerpster
Carolien Haijen, projectleider Mobiliteit Soresma A+D Engels:
"In het nieuwe concept was het absoluut belangrijk dat voetgangers, fietsers en openbaarvervoergebruikers op de eerste plaats kwamen. Ook het parkeer-zoekverkeer moest absoluut verminderen om de veiligheid te verhogen. De inspiratie voor de oppikstrook met sluissysteem deed ik op in Avalon in Australië, waar een gelijkaardig concept werd toegepast aan een lagere school. Het grote voordeel is dat de automobilist die het systeem te slim af denkt te zijn, bestraft wordt. Wanneer hij de wachtrij voorbijrijdt en merkt dat invoegen niet mogelijk is, is hij verplicht een blokje om te rijden, waardoor hij achteraan in de rij belandt."
Het stadsbestuur
Frans Deboes, schepen Mobiliteit Aarschot:
"Uiteraard zijn we blij dat er eindelijk een oplossing is voor deze problematische schoolomgeving. We zagen wel een beetje op tegen de procedure voor de subsidieaanvraag, maar dat bleek onterecht. Dankzij een goede samenwerking met de partners verliep alles vlot. Ik realiseer me ook dat het niet gemakkelijk zal zijn om ouders en kinderen gedisciplineerd te laten wachten aan de schoolpoort. Communicatie zal daar een belangrijke rol in spelen. We zullen daar dan ook genoeg tijd en middelen voor uittrekken."
De schooldirectie
Gert Van den Broeck, directeur basisschool ‘De Pumpel’:
"Al enkele jaren zijn we op zoek naar een manier om onze schoolomgeving veiliger in te richten. Drie jaar geleden hebben we de gronden van de parochie in erfpacht genomen. Daardoor kwam er ruimte voor structurele maatregelen om de verkeersstromen te scheiden. We zullen uitgebreid communicatie voeren over het nieuwe concept. Er komt een infoavond, een brief voor de ouders en ook de buren worden ingelicht. In de weken voorafgaand aan de invoering van het nieuwe systeem wordt er in de verkeerslessen aandacht aan besteed. De kinderen gaan dan ter plaatse oefenen."
De mobiliteitsbegeleider
Veerle Smet, mobiliteitsbegeleider BMV Vlaams-Brabant:
"Het mobiliteitsprobleem aan deze schoolomgeving leek een onoplosbare situatie, maar dankzij de nieuwe ontwerper geraakten we toch uit de impasse. Eindelijk wordt de inrichting en de organisatie van de schoolomgeving constructief en ingrijpend veranderd. De gedurfde en originele aanpak kan misschien ook andere gemeenten inspireren. Voor de aanpassingen op het openbaar domein werd een module 10 van het mobiliteitsconvenant gebruikt."