Blijven trappen

Uit mobiliteitsbrief 241 - Onderzoek Verplaatsingsgedrag
Vlamingen nemen vaker de fiets.
Vlamingen nemen vaker de fiets.

 

We verplaatsen ons steeds vaker en verder op onze tweewieler. En dat succes is voor een groot stuk te danken aan de elektrische fiets.

Een duik in de cijfers

  • 18% van onze verplaatsingen gebeurt met de fiets, elektrische fiets of speedpedelec.

  • Het aandeel fiets het grootst bij de 13-17-jarigen (39%) en het laagst bij de 25-34-jarigen (12%).

  • De gemiddelde afstand die we afleggen naar het werk stijgt. 22% van de werkverplaatsingen gebeurt met de fiets. In 2009 fietsten werknemers gemiddeld 4,4 km naar het werk. In 2021-2022 was dat gemiddeld 8 km.

  • Het bezit en gebruik van de elektrische fiets stijgt gestaag. In 2019 namen we voor 3% van onze verplaatsingen de elektrische fiets. In 2020-2021 was dat verdubbeld naar 6%. In 2019 had 20% van de gezinnen een elektrische fiets. In 2021-2022 was dit 35%.

  • De elektrische fiets wordt het vaakst gebruikt om te winkelen. 28% van de verplaatsingen met de elektrische fiets zijn naar de winkel.


Kwaliteitsvolle infrastructuur is een basisvereiste voor veilig fietsverkeer. Daarom moeten we het investeringsritme van minimaal 300 miljoen euro per jaar aanhouden. Het ambitieuze fietsbeleid mag niet stoppen na deze legislatuur.” 

-  Lydia Peeters, Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken

 

De Vlaamse fietsambitie

Het stijgende aantal fietsers toont aan dat de investeringen in fietsinfrastructuur renderen. En er volgen er nog. Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters lanceerde in april dit jaar haar nieuwe Fietsambitie. Fietsen in Vlaanderen moet tegen 2040 een stuk veiliger, comfortabeler, efficiënter en voordeliger worden. Dit zijn enkele krachtlijnen uit de Fietsambitie.

Kindnorm

Tegen 2040 willen we het gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk weren uit de omgeving van scholen en sport- en jeugdvoorzieningen. De kindnorm wordt het uitgangspunt: we ontwerpen verkeersinfrastructuur vanuit de bril van het kind. Met conflictvrije kruisingen en leesbare en vergevingsgezinde ontwerpen wordt de openbare ruimte voor iedereen veiliger.

Data en innovatie

Dataverzameling, innovatie en experiment zijn cruciaal voor een grensverleggend fietsbeleid. Door vandaag al te experimenteren met slimme technologieën en nieuwe materialen, bouwen we aan een ambitieuze toekomst voor de fiets. Wat betekent dat concreet? Denk bijvoorbeeld aan slimme verkeerslichten. Door de verkeersstromen te lezen en de lichtenregeling in real-time aan te passen, staan fietsers nooit onnodig te wachten voor een rood licht. Zo worden fietsverplaatsingen vlotter en aangenamer.

Veiligheid en comfort

Met het vernieuwde vademecum fietsvoorzieningen als handvat moeten alle nieuwe fietspaden veilig én comfortabel aangelegd worden. Dat betekent: breed genoeg, met een comfortabele verharding, duidelijk leesbaar, goed verlicht en maximaal afgeschermd van het gemotoriseerd verkeer.

 

De volledige Fietsambitie lees je hier.