"Hoe meer wegbeheerders de richtlijnen volgen, hoe uniformer de Vlaamse weginfrastructuur"

Uit mobiliteitsbrief 196 - Richtlijnen voor wegontwerp

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft een schat aan kennis over wegontwerp. Die kennis deelt het AWV met andere wegbeheerders via vademecums, visienota’s, werkboeken en dienstorders. “Wij passen de richtlijnen uit onze handboeken toe op onze gewestwegen, maar ze zijn ook waardevol voor gemeentewegen. Ik denk dan vooral aan de richtlijnen voor fietsinfrastructuur, schoolomgevingen en kruispunten”, zegt Veerle Schoutteet van het AWV.

veerle schoutteetCUT.jpgVeerle Schoutteet, Studie-ingenieur verkeersveiligheid bij het Agentschap Wegen en Verkeer: “Ons agentschap werkt aan één groot overkoepelend vademecum wegontwerp.”

Welke richtlijnenboeken bestaan er?

“De bekendste zijn de vademecums. Die verzamelen richtlijnen voor wegontwerp rekening houdend met verkeersinzichten, verkeersveiligheid en het gedrag van weggebruikers. Er bestaan vademecums over verschillende thema’s. Zo is er een vademecum voor fietsvoorzieningen, voor voetgangersvoorzieningen, voor veilige wegen en kruispunten, … Het AWV heeft ook andere werkboeken en visiedocumenten met richtlijnen, zoals het werkboek schoolomgevingen en de lichtvisie. In totaal bestaan er een tiental dergelijke handboeken. Daarnaast zijn er nog de praktische richtlijnen die we communiceren in dienstorders (zie Tien interessante richtlijnenboeken van het AWV).”

Gelden de richtlijnen ook voor lokale wegen?

“De richtlijnen zijn niet alleen gemaakt voor gewestwegen, maar ook voor gemeentewegen. Daarom zit de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) in onze werkgroepen voor de herziening van ontwerpvademecums. Om de Vlaamse wegen uniformer te krijgen, raden we lokale overheden sterk aan om de richtlijnen uit de vademecums te volgen. Ze bieden namelijk een kwaliteitsgarantie. De inzichten zijn meestal gebaseerd op onderzoek of buitenlandse richtlijnen. Ze verzamelen de beste keuzes voor weginfrastructuur. Als iedereen deze richtlijnen volgt, zal er in Vlaanderen op termijn overal gelijkwaardige kwalitatieve infrastructuur zijn, ongeacht wie de infrastructuur beheert.

Worden de richtlijnen vaak aangepast?

“De richtlijnen worden inderdaad regelmatig geüpdatet. Het meest recente vademecum is het vademecum weginfrastructuur, deel autosnelwegen. Dat vademecum is vorig jaar gepubliceerd en wordt dit jaar al aangepast. Het vademecum fietsvoorzieningen dateert van 2002 en is ondertussen al zes keer geactualiseerd. Regelmatige updates zijn nodig om de evoluties in fietsgebruik en fietsinfrastructuur te volgen. Zo zijn er bij de laatste aanpassing in 2017 onder meer nieuwe maten opgenomen voor fietssuggestiestroken en nieuwe richtlijnen voor fietshellingen.”

Komen er nog nieuwe vademecums?

“Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt aan één groot overkoepelend vademecum weginfrastructuur dat alle thema’s bevat. Het vademecum weginfrastructuur (VWI), deel autosnelwegen is het eerste afgewerkte deel. Dit jaar plannen we ook een grondige herziening van het vademecum fietsvoorzieningen. Het resultaat daarvan zal ook geïntegreerd worden in het eengemaakte vademecum weginfrastructuur. Daarnaast werken wij volop aan een nieuw handboek vergevingsgezinde infrastructuur voor de zwakke weggebruikers. Daarin focussen we op maatregelen om de veiligheid van fietsers en voetgangers te verhogen.”