Meer subsidies voor fietsinvesteringen op gemeentewegen

Uit mobiliteitsbrief 188 - Vernieuwd mobiliteitsbesluit

Op 12 maart werden enkele procedurele wijzigingen aan het Mobiliteitsbesluit doorgevoerd. In het verlengde van het Vlaams Fietsbeleidsplan zijn ook de subsidieregels voor fietsprojecten veranderd en uitgebreid. Daarmee wil de Vlaamse Regering de lokale overheden meer slagkracht geven om vlotter fietsinfrastructuur aan te leggen. Bedoeling is om zo het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk sneller te kunnen realiseren.

01_Fietsbrugklein.jpgEr zijn nu meer subsidies waarmee lokale overheden de uitrusting van het BFF op hun wegennet kunnen aanpakken.

Waarom werd het Mobiliteitsbesluit gewijzigd?

Vijf jaar praktijkervaring bracht enkele onduidelijkheden en praktische moeilijkheden aan het licht. Bepaalde procedures en afspraken werden daarvoor vereenvoudigd of aangepast. In het Vlaams Fietsbeleidsplan ‘Een tandje bij voor de fiets’ sprak Vlaams minister Ben Weyts twee jaar geleden zijn voornemen uit om de subsidiëring van fietsinfrastructuur voor de lokale besturen te optimaliseren en de beschikbare subsidiemiddelen beter te benutten. Met de nieuwe subsidieregeling wordt deze belofte voor meer financieel engagement concreet ingelost. In september vorig jaar publiceerde het Rekenhof ook een audit over de realisatie van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Een van de belangrijkste besluiten is dat het netwerk te traag tot stand komt.

Wat verandert er bij de projectsubsidies?

Het Vlaams Gewest verhoogt zijn aandeel bij de ‘Fietsfondsprojecten’ tot 50%. Daar bovenop zijn er nog altijd subsidies van de provincies. Voor fietssnelwegen kunnen de uitgaven in de meeste gevallen zo tot 100% worden terugbetaald. Er is ook een regeling voorzien voor de aanleg van fietstunnels en fietsbruggen op lokale wegen die een gewestweg kruisen en geen aanhorigheid vormen met de gewestweg. Deze projecten vallen buiten het toepassingsgebied van de Samenwerkingsovereenkomst VI (of I).

Wanneer treden de wijzigingen in werking?

De wijzigingen zijn van kracht sinds 12 maart 2018. Er zijn geen overgangsbepalingen voorzien. Lopende procedures worden dus niet aangepast.

Wat wil de Vlaamse Regering bereiken?

Met de aangepaste subsidieregeling wil de Vlaamse Regering lokale besturen stimuleren en het BFF sneller uitrusten met de best gepaste fietsvoorzieningen. De functie van de weg, de gewenste verkeerssituatie en het fietspotentieel spelen de hoofdrol in het bepalen van die fietsvoorzieningen. Het is niet overal nodig om fietspaden aan te leggen. Op veel lokale wegen – vooral de types II en III – kan fietsen in gemengd verkeer veilig, logisch en comfortabel georganiseerd worden via andere maatregelen. De uitbreiding van de subsidieregeling moet het voor lokale overheden wel mogelijk maken om zelf ‘missing links’ aan te pakken en fietssnelwegen op hun grondgebied uit te bouwen.

Wat is het Mobiliteitsbesluit?

Het Mobiliteitsbesluit concretiseert en verfijnt de bepalingen uit het Mobiliteitsdecreet. Het Mobiliteitsbesluit regelt zo de werking van de overlegorganen en de kwaliteitszorg bij de opmaak van mobiliteitsplannen en -projecten. Daarnaast regelt het ook de financiering en samenwerking bij de opmaak en uitvoering van de gemeentelijke mobiliteitsplannen via gereglementeerde subsidies en type samenwerkingsovereenkomsten.