Tussen de Vlasrootstraat en de Vosdreef legt de gemeente Sint-Gillis-Waas de Zandstraat opnieuw aan. Samen met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Aquafin en Riopact realiseren ze er een veiligere en comfortabelere rijweg.
De nutswerken gingen in april van start. Het infrastructuurproject wordt in 2029 afgerond. Om het verkeer tot dan veilig en vlot te laten verlopen, introduceert de gemeente Sint-Gillis-Waas maatregelen voor alle weggebruikers. “In de Zandstraat passeren dagelijks zo’n 14.000 motorvoertuigen. Dus gingen we voor een totaalpakket aan maatregelen waarbij we sluipverkeer zo goed mogelijk proberen te beperken”, zegt Martin Lelie, sectorhoofd Grondgebiedzaken van de gemeente Sint-Gillis-Waas.
Voor het doorgaand fietsverkeer is er in beide richtingen een omleiding met grotendeels gescheiden dubbelrichtingsfietspad. Tijdens de nutswerken rijdt gemotoriseerd verkeer alleen vanuit Kemzeke richting Sint-Pauwels door de Zandstraat. In de andere richting volgt het een omleiding. Zodra de rioleringswerken beginnen, gaat de Zandstraat dicht en zijn er omleidingen in beide richtingen.
Ook de buslijnen krijgen aangepaste trajecten en vervanghaltes. Voor enkele kruispunten gelden nieuwe voorrangsregels. De scholen in de buurt blijven bereikbaar, het makkelijkst te voet of met de fiets.
“We kozen voor omleidingen zo dicht mogelijk bij de bestaande weg en zo weinig mogelijk tijdelijke verkeerslichten. Zo willen we vermijden dat chauffeurs voor kortere opties kiezen en er sluipverkeer ontstaat. We wilden verwarring vermijden. Daarom opteren we voor éénduidige omleidingen vanaf dag één tot het einde van de werken”, legt Danny Annaert, projectleider van de gemeente Sint-Gillis-Waas uit.
