Nieuwe klachtenprocedure voor taxi's

Uit mobiliteitsbrief 205 - Nieuw Vlaams beleid

Vanaf 1 januari is het nieuwe taxidecreet van kracht en is er ook een nieuwe procedure voor klachten. Iedereen die klachten heeft over de exploitant, de bestuurder, de tussenpersoon, het vervoer of de dienstverlening kan voortaan een klacht indienen bij de gemeente die de vergunning of machtiging heeft verleend en daarna bij een nieuw klachtenorgaan van de Vlaamse overheid. De exploitant is verplicht om de klant te informeren hoe en waar hij een klacht kan indienen. Als de klant niet tevreden is over de behandeling van de klacht door de gemeente, kan hij voortaan ook een klacht indienen bij het klachtenorgaan van de Vlaamse overheid, via www.mow-contact.be . Het klachtenorgaan geeft aanbevelingen om verdere klachten in de toekomst te voorkomen. De aanbevelingen worden schriftelijk bezorgd aan de betrokken exploitant en aan de gemeente die de vergunning of machtiging heeft afgegeven. Het klachtenorgaan brengt de klant op de hoogte van die aanbevelingen. Naast deze procedure kan iedereen voor klachten uiteraard nog altijd bij de politie terecht.