Primeur voor Pelt

Uit mobiliteitsbrief 243 - De uitrol van Hoppin
Carmen van den Akker, deskundige fietsbeleid en expert duurzame mobiliteit Pelt
Carmen van den Akker, deskundige fietsbeleid en expert duurzame mobiliteit Pelt

De gemeenten Pelt, Brakel en Ieper gingen als eerste aan de slag met het materiaal uit de toolbox. Wij spraken met Carmen van den Akker, deskundige fietsbeleid en expert duurzame mobiliteit bij Pelt, over de Hoppinpunten, de communicatie errond en de reactie van de Peltenaren.

Waar komen de Hoppinpunten in Pelt?

“Pelt krijgt twee grote Hoppinpunten bovenop de eerder ingerichte buurt-Hoppinpunten. Een daarvan bevindt zich aan de gewestweg bij het Noorderhart ziekenhuis en valt onder de verantwoordelijkheid van het Agentschap Wegen en Verkeer. Als gemeente staan we in voor het ander Hoppinpunt aan het treinstation in Neerpelt. Die locatie is ideaal. Je hebt er treinen van en naar Antwerpen, een busstation, een pendelparking met laadpalen, twee overdekte fietsenstallingen en een deelauto. Ook hebben we er onlangs een veilige en aantrekkelijke Kiss & Ride ingericht.”

Hoever staat de aanleg van het Hoppinpunt?

“Op de zuilen na is het Hoppinpunt bijna klaar. We moeten enkel nog de omgeving errond afwerken. We installeren nog fietskluizen met oplaadpunten, een fietsherstelpunt, fietsbeugels voor speciale fietsen en een aangename wachtruimte. Met extra groen en aandacht voor rolstoelgebruikers moet het Hoppinpunt een echte ontmoetingsplek worden voor mensen die vertrekken op een fietstocht of samen de trein nemen. We hopen nog dit jaar de Hoppinzuilen te plaatsen. Er komen twee digitale Hoppinzuilen, één aan de bushalte en één aan de Kiss & Ride-zone.”

Hoe verliep de communicatie?

“Hoewel het Hoppinpunt nog niet officieel geopend is, hebben we wel al uitgebreid gecommuniceerd. We organiseerden een grote infomarkt aan het station, waar de Peltenaren uitleg kregen over Hoppin en de geplande werken. In dezelfde periode hingen we infoborden aan het station, vulden we onze website aan, verspreidden we een animatiefilmpje via sociale media en plaatsten we een infographic in het PLT Magazine, ons gemeenteblad. Nu blijven we de boodschap herhalen met folders, flyers, persberichten, socialmediaberichten, enzovoort. Zodra alles klaar is, organiseren we een grote opening voor alle Peltenaren en andere stakeholders. We hebben heel handig gebruik kunnen maken van de templates van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. De samenwerking met hen verliep vlot. Het resultaat mag er zijn.”

Onze inwoners raken stilaan vertrouwd met Hoppin. Ze hebben vooral nog vragen over hun persoonlijke traject.

Hoe reageerden de Peltenaren?

“De communicatie loont. Onze inwoners raken stilaan vertrouwd met het begrip Hoppin. Ze hebben wel nog veel vragen over hun persoonlijke traject. Waar moet ik binnenkort de bus nemen? Moet ik dan een ticket voor de trein én de bus kopen? Dat is logisch, er komen heel wat nieuwigheden op hen af. Niet alleen Hoppin, maar ook het nieuwe kernnet van De Lijn.”

Hebben jullie communicatietips voor andere gemeenten?

“Wees duidelijk, transparant en communiceer tijdig. Herhaal je boodschap ook via verschillende kanalen. Vooral de voordelen van Hoppinpunten hebben we zo onder de aandacht gebracht. Deelmobiliteit is beter voor het milieu en de portemonnee. Pas wanneer inwoners die voordelen inzien voor zichzelf, zullen ze hun verplaatsingsgedrag veranderen.”