Publieke laadpalen in de praktijk: tips & tricks

Uit mobiliteitsbrief 233 - Laadpalen in de praktijk

Door publieke laadpalen een slimme plek te geven, maak je je gemeente of stad duurzamer én verkeersveiliger. We gingen een kijkje nemen in Nieuwpoort en Oostkamp voor wat West-Vlaamse tips uit de praktijk. 

Stad Nieuwpoort 

Het stadscentrum zoveel mogelijk ontlasten, dat is het uitgangspunt van de stad Nieuwpoort bij de plaatsing van laadpalen. Stijn Dierinck (Deskundige Openbaar Domein) gaf ons deze tips. 

Nieuwpoort.jpg

  • “Wie lange tijd wil laden, kan terecht op de randparkings. De stadskern van Nieuwpoort is niet zo groot, dus je bent nooit ver van het centrum.” 
  • “De laadpalen in het centrum beperken we in laadtijd. Je kan er 4 uur opladen, maar niet langer. Zo is de laadplaats snel weer beschikbaar en houden we het centrum autoluw.”
  • “Nieuwe laadpalen volgen de menigte. Daar 
     aar veel mensen samenkomen, komen ook de laadpalen. Sporten of boodschappen doen, en ondertussen je auto opladen? Dat kan!”

Gemeente Oostkamp

In Oostkamp ligt de focus op laadpalen voor mensen die thuis niet genoeg ruimte hebben, zoals bewoners van rijwoningen in het centrum. Els Roelof (Schepen van publieke ruimte) deelt enkele wijze lessen. 

Oostkamp laadpalen.png

  • "Staat er een heraanleg gepland? Laat dan meteen de infrastrcutuur voor toekomstige laadpalen aanleggen. Zo bespaar je achteraf heel wat werk. In Oostkamp is de infrasctructuur voor laadpalen verplicht bij de aanvraag van stedenbouwkundige vergunningen."
  • "In Oostkamp vind je geen snelladers. Dit om verkeer te vermijden dat alleen naar hier komt om te laden."
  • "Laadpalen installeren we gefaseerd. Wordt de eerste veel gebruikt? Dan komt er een tweede. Dit helpt draagvlak te creëren. Zo laat je zien dat er effectief gebruik van wordt gemaakt en bots je op minder weerstand bij de nieuwe laadpalen."

Benieuwd naar de mogelijkheden in jouw gemeente? 

Lees hier het laadpalenbeleid van de Vlaamse overheid.