Wijkcirculatieplannen houden rekening met hitte-eilanden en risico op wateroverlast

Uit mobiliteitsbrief 226 - Circulatieplannen

De komende jaren wil Stad Kortrijk stapsgewijs voor elke wijk een toekomstplan opmaken. Het gebied rond de Doorniksewijk ten zuiden van het stadscentrum wordt als eerste aangepakt. “De uitdagingen gaan ruimer dan alleen verkeer. Ook de risico’s op hitte en wateroverlast nemen we mee in onze analyse”, zegt Axel Weydts, mobiliteitsschepen van Stad Kortrijk.

De omgeving van de Doorniksewijk is volop in verandering. De stationsomgeving wordt vernieuwd, er zijn plannen voor de opwaardering van het openbaar vervoer tot een hoogwaardige noord-zuidas en ook voor allerlei (private) ontwikkelingen langs die as. Daarom neemt de stad de weginfrastructuur en de verkeersafwikkeling in het gebied onder de loep.

Kortrijk.jpgEnkele 3D-simulaties tonen het verschil tussen het huidige straatbeeld en dat van de heringerichte straat.

Ruimtelijke dimensie

“We zijn het onderzoekstraject gestart vanuit de klassieke mobiliteitsuitdagingen zoals verkeersveiligheid, verkeersleefbaarheid en sluipverkeer om een zekere houvast te hebben”, zegt Lotte Demeestere, mobiliteitsexpert bij Stad Kortrijk. “De ruimtelijke dimensie is echter nooit veraf geweest. We legden analyses van de straatbreedtes samen met hitte-, water- en mobiliteitsproblemen in de buurten. Zo stelden we vast dat we dankzij gerichte circulatiemaatregelen meerdere uitdagingen zouden kunnen aanpakken.” Er wordt vooral met kleine circulatielussen gewerkt. “Daardoor ontstaat er vrijgekomen ruimte die we op termijn zouden kunnen ontharden en vergroenen. Daarnaast is er voor enkele strategische stukken een knip voorzien om sluipverkeer tegen te gaan of om water te bufferen.” De hele buurt van de Doorniksewijk werd actief betrokken in het proces. Schepen Axel Weydts: “We hebben werkgroepen met burgers samengesteld om de mobiliteitsuitdagingen helder te krijgen. Zo krijgen zij inzicht in de geplande projecten en konden ze feedback geven vanuit hun gebiedskennis. We organiseerden meerdere infomomenten en iedereen kon de verschillende opties voor de circulatie ook bekijken via ons digitaal platform Kortrijk Spreekt.”

Proefdraaien

Alle informatie en inzichten die de stad op die manier verzamelde, zullen nu leiden tot de proefoptie. “De proefoptie voor de circulatie willen we als geheel invoeren en testen met signalisatie, markeringen en tijdelijke invullingen van de vrijgekomen ruimte. Na één jaar proefdraaien willen we de proef samen met de buurt evalueren”, zegt Lotte Demeestere.

Meer info: https://kortrijkspreekt.be