Doorgaand autoverkeer enkel op hoofdassen in wijk Turnova

Uit mobiliteitsbrief 226 - Circulatieplannen

In het oosten van het stadshart van Turnhout ligt het grote stadsvernieuwingsproject ‘Turnova’. Een nieuwe centrumparking met 380 bezoekersplaatsen maakt daar deel van uit. Toen die parking in 2019 opende, werd een reeks circulatiemaatregelen van kracht die het risico op sluipverkeer in de omliggende woonbuurten wegnam. Centrumverkeer wordt beperkt tot een aantal hoofdstraten en buurten hebben een duidelijke interne ontsluiting waar geen doorgaand autoverkeer mogelijk is.

Met de realisatie van het project Turnova werden 250 woongelegenheden, 12.000 m2 aan winkel-, kantoor- en horecaruimte en de Stedelijke Kunstencampus gebouwd. Ondergronds werd de langverwachte oostelijke centrumparking aangelegd. Die telt 380 bezoekersplaatsen waarvan 210 plaatsen de twee bestaande openluchtparkings vervangen.

Toegang tot de parking

Een van de in- en uitritten van de parking ligt in de Baron Frans du Fourstraat. “Om te voorkomen dat wegrijdend verkeer uit de parking de achterliggende woonbuurten zou belasten, is een deel van de as Baron Frans du Fourstraat - Hovenierstraat autovrij gemaakt”, zegt Hugo Meeus, coördinator ruimtelijke ordening en mobiliteit bij Stad Turnhout. “Deze as is een drukke schoolfietsroute, enkele buslijnen vanuit het centrum passeren er en als wijkontsluitingsstraat verwerkt ze ook een deel van het vrachtverkeer. Door uitgaand centrumverkeer op deze route onmogelijk te maken, werd de menging van fietsers, bussen en vrachtwagens een haalbaar compromis. Het is nu een fietsstraat met geschrankt parkeren waardoor grote voertuigen achter de fietsers blijven.” “Tegelijk voerden we circulatiemaatregelen in die een antwoord bieden op de klachten over verkeersdrukte en -onveiligheid in de dikwijls smalle woonstraten en schoolomgevingen van het oostelijke stadshart. Ook een aantal drukke schoolfietsroutes werden autoluw gemaakt”, zegt Wouter Verhaert, adviseur mobiliteit bij Stad Turnhout.

Turnhout.jpgIn sommige woonstraten is het autoverkeer met 90% verminderd. Bewoners die fietsen en wandelen, voelen zich nu veiliger.

Positieve evaluatie

De plannen en de invoering van de circulatiemaatregelen riepen soms hevige emoties op. Met een uitgebreid participatietraject en uitvoerige communicatie nam de stad de ideeën en verzuchtingen van buurtbewoners en handelaars zoveel mogelijk mee. Uit een grondige evaluatie op basis van tellingen en bevragingen blijkt de eindbalans erg positief te zijn. Wouter Verhaert: “Het autoverkeer in de wijken is al naargelang de straat met 25 tot 90% verminderd, terwijl het fietsverkeer in de straten met 25 tot 200% toegenomen is. Bijna dubbel zoveel kinderen gaan zelfstandig naar school. Tien (woonerf)straatjes zijn door het weinige autoverkeer zelfs bespeelbaar zijn geworden.”