VIL stimuleert duurzame logistiek voor bedrijven

Uit mobiliteitsbrief 182 - Stedelijke logistiek

VIL is het innovatieplatform voor de logistieke sector en sinds 1 januari 2017 door de Vlaamse overheid erkend als ‘Speerpuntcluster Logistiek’.

wp_water_mule-04.jpgIn het project ALEES onderzoekt VIL of zelfrijdende elektrische voertuigen ingezet kunnen worden in de stadslogistiek.

VIL helpt Vlaamse bedrijven om innovatieve logistieke projecten te realiseren en zo hun competitiviteit te verhogen. “Het is onze missie om van Vlaanderen de Europese draaischijf in de wereldwijde supply chain maken”, zegt program manager Kris Neyens van VIL. “Onze belangrijkste activiteit is het begeleiden van innovatieve en duurzame projecten met én voor bedrijven. Sommige projecten richten zich tot een bepaalde sector (zoals de chemie-, farma- en zorgsector), andere zijn modusgerelateerd (zoals bundeling via het spoor), nog andere focussen expliciet op een bepaalde doelgroep (zoals transporteurs of afvalverwerkers).”

Twee projecten rond stadslogistiek

VIL begeleidt ook specifieke projecten rond stedelijke logistiek. Zo is er het project ‘ALEES’ (Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden). Daarin wordt onderzocht hoe zelfrijdende elektrische voertuigen ingezet kunnen worden voor stadslogistiek. De bedoeling is om concrete scenario’s en randvoorwaarden te schetsen waaronder autonome voertuigen kunnen rondrijden in steden. Er wordt onder meer nagegaan of ze alleen in stadscentra kunnen worden ingezet of ook in de rand en eventueel zelfs in verkeersvrije zones. ALEES bekijkt ook of de formule zich alleen leent voor pakjesleveringen of ook voor grotere zendingen en welke data nodig zijn om deze voertuigen aan te sturen.

Een ander lopend project is ‘Intello City’, dat onderzoekt of het Internet of Things (objecten die via de cloud met elkaar verbonden zijn) kan helpen om de goederenlogistiek in een stad zo slim mogelijk te organiseren. Aan de hand van concrete cases zal getest worden hoe het Internet of Things kan zorgen voor een meer betrouwbare en snellere levering, bijvoorbeeld door lockerkasten slimmer te maken. Men zal ook onderzoeken hoe terugzendingen efficiënter de stad uit gebracht kunnen worden door gebruik te maken van data.

Meer info: www.vil.be