Nieuwe MIA-aanpak en de Alliantie Veilig Onderweg om verkeersveiligheid snel en efficiënt te verbeteren

Uit mobiliteitsbrief 222 - Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen

MIA staat voor Mobiliteit Innovatief Aanpakken. Het is een bestuurlijke aanpak, die binnen een regelluw kader focust op eenvoud, versnelde output, inspraak en een bottom-up benadering. Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid is er een nieuwe samenwerkingsstructuur in het leven geroepen: Alliantie Veilig Onderweg.

Op 28 mei 2021 werd het MIA-besluit voor een tijdelijke, regelluwe experimenteerzone door de Vlaamse Regering goedgekeurd. Dit maakt het mogelijk om in het Vlaams Gewest af te wijken van de bestaande regelgeving voor kleine infrastructuurwerken, om gevaarlijke punten op gewestwegen aan te pakken en het gebruik van de fiets te bevorderen. Zo worden doelstellingen sneller, samen en alert gerealiseerd. Daarnaast zijn er ook MIA-proeftuinen, gestructureerde testomgevingen waar verkeersonveilige punten en fietsinfrastructuur realisatiegericht worden aangepakt.

alliantie.png

Samen met het innovatieve denkproces rond MIA is er ook een nieuwe governancestructuur en een nieuwe procesaanpak voor het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021 – 2025 onder de naam ‘Alliantie Veilig Onderweg’. De missie van deze alliantie is om het aantal dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers in Vlaanderen zo snel mogelijk te herleiden tot 0. De minister laat zich hiervoor bijstaan door een taskforce die bestaat uit wetenschappers, experten in mobiliteit en verkeersveiligheid en vertegenwoordigers van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA) en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). De regie van de beleidsvoering rond verkeersveiligheid ligt bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Via de provinciale verkeersveiligheidstafels blijven de lokale overheden en politiezones betrokken.