Vlaanderen streeft naar 0 doden en zwaargewonden

Uit mobiliteitsbrief 222 - Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen

Met het nieuwe Verkeersveiligheidsplan streeft Vlaanderen tegen 2050 naar 0 doden en zwaargewonden in het verkeer. Daarnaast stelt het plan tussentijdse doelen met streefcijfers voor de jaren 2025, 2030 en 2040.

Om de evolutie in verkeersveiligheid te monitoren, gebruikt het nieuwe Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen zes indicatoren met bijhorende streefcijfers:

  1. aantal verkeersdoden;
  2. aantal zwaargewonden;
  3. aantal letselongevallen;
  4. aantal dode en zwaargewonde voetgangers;
  5. aantal dode en zwaargewonde fietsers;
  6. aantal doden en zwaargewonden bij ongevallen met jonge autobestuurders.

De drie laatste indicatoren zijn nieuw. De twee nieuwe streefcijfers voor de voetgangers en fietsers sluiten aan op het stimuleren van duurzame vervoersmodi en het STOP-principe (stappers en trappers). Omdat het aantal ongevallen van deze vervoerswijzen minder positief evolueert, wil Vlaanderen de cijfers voor deze indicatoren nadrukkelijker monitoren. Hetzelfde geldt voor ongevallen met jonge autobestuurders.

Kwart minder verkeersdoden tegen 2025, helft minder tegen 2030

Voor al deze indicatoren wil Vlaanderen zo snel mogelijk naar 0 doden en zwaargewonden. Ten laatste tegen 2050 moet de Vision Zero gerealiseerd worden. Om de evolutie goed te kunnen opvolgen, legt het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen ook tussentijdse streefcijfers vast. Voor 2025 is dat een vermindering van het aantal verkeersdoden met 25% en tegen 2030 met 50%. 2019 is het referentiejaar (het jaar 2020 was atypisch door de impact van de coronapandemie). Tegen 2040 ambieert de Vlaamse overheid dat er geen voetgangers- en fietsdoden meer vallen op Vlaamse wegen. Deze ambitieuze dalingspercentages sluiten aan bij de Europese doelstellingen.

schema p2.png