‘We focussen op actieve weggebruikers'

Uit mobiliteitsbrief 222 - Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen

In het nieuwe Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen staan de actieve weggebruikers voorop. “Door op voetgangers en fietsers te  focussen, willen we snel minder verkeersslachtoffers. Tegen 2050  ambiëren we 0 doden en zwaargewonden”, zegt minister Lydia Peeters. “Dat halen we alleen als alle stakeholders samenwerken.”

01_Lydiapeeters.JPG

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en
Openbare Werken: “Met de nieuwe bestuurlijke aanpak
MIA maken we van verkeersveiligheid een prioriteit.”

Waarom was een nieuw Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen nodig?

“Het vorige Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen  liep van 2016 tot 2021, het was dus tijd  voor een herziening. Bovendien was er nood  aan een nieuw elan, gezien de stagnerende en  zelfs stijgende cijfers van het aantal verkeersdoden.”

Waarom focust het plan op de actieve  weggebruiker?

“Ons mobiliteitsbeleid stimuleert duurzame  mobiliteit en dit moet veilig kunnen gebeuren.  Er vallen jammer genoeg nog steeds te  veel slachtoffers bij de actieve weggebruikers.  De verkeersveiligheidscijfers bij deze doelgroep  evolueren ook minder goed. Daarom  zetten we voetgangers en fietsers nu op  de eerste plaats. Dat moet ons helpen om  het aantal verkeersdoden opnieuw te doen  dalen.”

Welke resultaten wilt u bereiken?

“Mijn ambitie is duidelijk: Vlaanderen gaat, net als Europa, voor 0 doden en zwaargewonden  (Vision Zero) tegen 2050. In het Verkeersveiligheidsplan stellen we ook tussentijdse  doelen, want we willen liever vandaag dan morgen een verkeersveilig Vlaanderen. We  ambiëren daarom een vermindering van het aantal verkeersslachtoffers van 25% tegen  2025, van 50% tegen 2030 en geen voetgangers-  en fietsdoden meer tegen 2040. Vanuit menselijk oogpunt moet het permanente  en dagelijkse streefdoel echter altijd 0 zijn.  Daarom stellen we ook in onze missie dat we het aantal dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers zo snel mogelijk tot 0 willen  herleiden, dus wat mij betreft met onmiddellijke ingang.”

Hoe is het plan tot stand gekomen?

“Het traject is voorbereid door open gesprekken  via online verkeersveiligheidstafels met lokale besturen en politiezones. Vervolgens  voerden we discussies met academici in de Taskforce Verkeersveiligheid. Tot slot is er ook een brede online bevraging over de ontwerptekst uitgestuurd naar allerlei actoren uit het middenveld en het brede beleidsveld  van verkeersveiligheid en mobiliteit.”

Waar past MIA binnen dit verhaal?

“Om de verkeersveiligheidscijfers op het juiste spoor te krijgen, kozen we voor een nieuwe bestuurlijke aanpak: MIA. MIA staat voor  Mobiliteit Innovatief Aanpakken en focust  op eenvoud, versnelde output, inspraak en een bottom-up benadering. De kernwoorden  zijn samen, sneller en alert. Dit innovatieve denkproces heeft geleid tot een nieuwe  governancestructuur en een nieuwe procesaanpak  voor de realisatie van het verkeersveiligheidsplan, die uiteindelijk resulteerde in de  ‘Alliantie Veilig Onderweg’. Die alliantie wil de  wegbeheerder, de weggebruiker,  lokale besturen, lokale politiezones, onderwijsinstellingen, bedrijven, verenigingen, andere beleidsniveaus  – kortom: alle stakeholders – motiveren om van verkeersveiligheid een absolute topprioriteit  te maken.”

Welke concrete acties zal u ondernemen?

“In dit Verkeersveiligheidsplan schuiven we 37 maatregelen naar voor. Een aantal speerpunten  zijn (1) meer conflictvrije en slimme lichtenregelingen  krijgen absolute voorrang, (2)  er wordt gezorgd voor veilige schoolroutes  en -omgevingen langs gewest- en gemeentewegen,  (3) gevaarlijke punten op de dynamische  lijst worden sneller aangepakt en (4) het  aantal controles en de handhavingssystemen  voor overdreven en/of onaangepaste snelheid,  rijden onder invloed van alcohol en  drugs, en afleiding achter het stuur worden  verhoogd en geoptimaliseerd. Maar we kunnen  dit niet alleen. De samenwerking  binnen  de Alliantie Veilig Onderweg is essentieel om  de doelstellingen te halen.”