In het nieuwe Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen staan de actieve weggebruikers voorop. “Door op voetgangers en fietsers te focussen, willen we snel minder verkeersslachtoffers. Tegen 2050 ambiëren we 0 doden en zwaargewonden”, zegt minister Lydia Peeters. “Dat halen we alleen als alle stakeholders samenwerken.”
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en
Openbare Werken: “Met de nieuwe bestuurlijke aanpak
MIA maken we van verkeersveiligheid een prioriteit.”
“Het vorige Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen liep van 2016 tot 2021, het was dus tijd voor een herziening. Bovendien was er nood aan een nieuw elan, gezien de stagnerende en zelfs stijgende cijfers van het aantal verkeersdoden.”
“Ons mobiliteitsbeleid stimuleert duurzame mobiliteit en dit moet veilig kunnen gebeuren. Er vallen jammer genoeg nog steeds te veel slachtoffers bij de actieve weggebruikers. De verkeersveiligheidscijfers bij deze doelgroep evolueren ook minder goed. Daarom zetten we voetgangers en fietsers nu op de eerste plaats. Dat moet ons helpen om het aantal verkeersdoden opnieuw te doen dalen.”
“Mijn ambitie is duidelijk: Vlaanderen gaat, net als Europa, voor 0 doden en zwaargewonden (Vision Zero) tegen 2050. In het Verkeersveiligheidsplan stellen we ook tussentijdse doelen, want we willen liever vandaag dan morgen een verkeersveilig Vlaanderen. We ambiëren daarom een vermindering van het aantal verkeersslachtoffers van 25% tegen 2025, van 50% tegen 2030 en geen voetgangers- en fietsdoden meer tegen 2040. Vanuit menselijk oogpunt moet het permanente en dagelijkse streefdoel echter altijd 0 zijn. Daarom stellen we ook in onze missie dat we het aantal dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers zo snel mogelijk tot 0 willen herleiden, dus wat mij betreft met onmiddellijke ingang.”
“Het traject is voorbereid door open gesprekken via online verkeersveiligheidstafels met lokale besturen en politiezones. Vervolgens voerden we discussies met academici in de Taskforce Verkeersveiligheid. Tot slot is er ook een brede online bevraging over de ontwerptekst uitgestuurd naar allerlei actoren uit het middenveld en het brede beleidsveld van verkeersveiligheid en mobiliteit.”
“Om de verkeersveiligheidscijfers op het juiste spoor te krijgen, kozen we voor een nieuwe bestuurlijke aanpak: MIA. MIA staat voor Mobiliteit Innovatief Aanpakken en focust op eenvoud, versnelde output, inspraak en een bottom-up benadering. De kernwoorden zijn samen, sneller en alert. Dit innovatieve denkproces heeft geleid tot een nieuwe governancestructuur en een nieuwe procesaanpak voor de realisatie van het verkeersveiligheidsplan, die uiteindelijk resulteerde in de ‘Alliantie Veilig Onderweg’. Die alliantie wil de wegbeheerder, de weggebruiker, lokale besturen, lokale politiezones, onderwijsinstellingen, bedrijven, verenigingen, andere beleidsniveaus – kortom: alle stakeholders – motiveren om van verkeersveiligheid een absolute topprioriteit te maken.”
“In dit Verkeersveiligheidsplan schuiven we 37 maatregelen naar voor. Een aantal speerpunten zijn (1) meer conflictvrije en slimme lichtenregelingen krijgen absolute voorrang, (2) er wordt gezorgd voor veilige schoolroutes en -omgevingen langs gewest- en gemeentewegen, (3) gevaarlijke punten op de dynamische lijst worden sneller aangepakt en (4) het aantal controles en de handhavingssystemen voor overdreven en/of onaangepaste snelheid, rijden onder invloed van alcohol en drugs, en afleiding achter het stuur worden verhoogd en geoptimaliseerd. Maar we kunnen dit niet alleen. De samenwerking binnen de Alliantie Veilig Onderweg is essentieel om de doelstellingen te halen.”