Verfijn uw zoekopdracht
“Als je een modal shift wilt realiseren, moet je ook inzetten op een mental shift”, zegt Helmut Paris, verkeerspsycholoog van het Departement MOW. “Als we willen dat mensen hun gedrag veranderen en nieuwe mobiliteitsoplossingen gebruiken, zullen ze ook anders moeten leren denken. En daarvoor is het nodig dat mensen op de hoogte zijn van duurzame alternatieven en ze er vervolgens ook de voordelen van inzien.”
De Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde (VSV) streeft samen met alle betrokken actoren naar nul verkeersslachtoffers. Duurzame mobiliteit is een absolute voorwaarde voor veilig verkeer, en andersom. Hoe meer mensen alternatieven voor de auto gebruiken, hoe veiliger het verkeer wordt. Om bij te dragen aan de ambitie van een modal shift in Vlaanderen, wil de VSV in de eerste plaats mensen meer laten fietsen. Dat vraagt een gedragsverandering. Gedragsonderzoeker Stijn Dhondt legt uit hoe de VSV dat aanpakt.
In juni loopt de campagne ‘30 dagen minder wagen’ van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. Met dit nieuwe initiatief wil het netwerk,samen met alle partners, de Vlamingen oproepen om hun auto een maand vrijaf te geven. Het doel: onze verplaatsingsgewoonten doorbreken door een maand lang te experimenteren met meer duurzame opties. Cathy Macharis, professor mobiliteit aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), is de ambassadrice van de campagne.
Mechelaars die hun wagen vervangen door een duurzamer alternatief, kunnen sinds 2019 rekenen op een mobiliteitsbudget van de stad.
De modal shift naar actieve modi is niet alleen een verbetering op het vlak van mobiliteit. Meer wandelen en fietsen heeft ook positieve effecten voor de maatschappelijke en individuele gezondheid. Om de winst van actieve verplaatsingen te berekenen, ontwikkelde het Agentschap Zorg en Gezondheid een gezondheidscalculator.