Zoeken

Verfijn uw zoekopdracht

Zoeken

Inhoud

  • "Netwerken doorknippen is drastisch maar effectief"
    Nummers | Sluipverkeer

    Interview met Dirk Engels, Tritel.<br> In Vlaanderen liggen woongebieden, bedrijventerreinen en winkelcomplexen zeer diffuus verspreid. Ze worden bovendien verbonden met een zeer dicht wegennet. Daardoor kan er van overal verkeer vertrekken en toekomen. Sluipverkeer is daar een vervelend neveneffect van. Praktijkvoorbeeld: verzinkbare paaltjes in Lier.

  • Sluipverkeer - Ongewenst verkeer op landelijke wegen geeft overlast
    Nummers | Sluipverkeer op landelijke wegen

    Van landelijke wegen verwacht men dat het rustige wegen zijn met weinig verkeer. Maar de laatste jaren is de positie en functie van heel wat landelijke wegen een stuk onduidelijker geworden. Dat komt onder meer omdat ze als sluipweg dienen voor doorgaand verkeer.

  • Beleidsaanbevelingen voor het voorkomen en bestrijden van sluipverkeer op landelijke wegen
    Nummers | Sluipverkeer op landelijke wegen

    Landelijke wegen rustig en autoluw houden kan alleen als de ruimtelijke planning, het stedenbouwkundig vergunningenbeleid en het mobiliteitsbeleid op elkaar zijn afgestemd. Beter dan het probleem door infrastructurele ingrepen ad hoc aan te pakken waar het zich stelt, is de problematiek te betrekken in het beleid. Daarom formuleerde het Interbestuurlijk Plattelandsoverleg (IPO) volgende beleidsaanbevelingen voor lokale, provinciale, Vlaamse en federale overheden.

  • Vernieuwde doortocht Perk
    Nummers | Realisaties

    In de eerste helft van 2003 werd de herinrichting van de doortocht in Perk (Steenokkerzeel) afgerond. Het resultaat is een verbeterde leefbaarheid en verhoogde verkeersveiligheid.

  • Sint-Pieters-Leeuw: strengere maatregel dringt zich op
    Nummers | Sluipverkeer

    De komst van een nieuwe grote winkelketen en een busbaan zorgden in Sint-Pieters-Leeuw voor meer sluipverkeer op kleinere, lokale wegen. Het gemeentebestuur zoekt samen met de bewoners, de landbouwers en de eigenaar van een taverne naar een oplossing.

  • Aalst: landelijke weg alleen voor tractors en fietsers
    Nummers | Sluipverkeer

    In Aalst zochten ze "iets" dat sluipverkeer op een landelijke weg tegenhoudt, maar geen probleem vormt voor landbouwvoertuigen. In een catalogus vonden ze uiteindelijk wat ze nodig hadden.

  • Slimmere gps met verkeersbordendatabank
    Nummers | Sluipverkeer

    Interview met Peter Van der Perre, ITS Belgium. De opmars van gps-systemen veroorzaakt meer sluipverkeer. Kunnen de gps-toestellen slimmer gemaakt worden om dat te vermijden? En zo ja, met welke gegevens moeten die systemen gevoed worden?

  • "Snelheidsbeleid is meer dan een bord zetten" (Interview Joris Willems)
    Nummers | Snelheidsbeleid

    Hoe meer de weg een verblijf- of erftoegangsfunctie heeft, hoe lager de snelheid die er zou moeten gelden. Dat is de theorie die op de meeste wegen toepasbaar is. Maar er is meer.

  • Project functietoekenningsplannen voor de aanpak van sluipverkeer
    Nummers | Sluipverkeer op landelijke wegen

    In het kader van het project "Landbouwwegen in de Westhoek" stelden de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) i.s.m het Westhoekoverleg en de provincie West-Vlaanderen een functietoekenningsplan op voor 18 betrokken gemeenten.

  • Participatie als antwoord tegen sluipverkeer
    Nummers | Vlaams Congres Verkeersveiligheid 2024