Meer spreiding van autoverkeer in schoolomgevingen

Uit mobiliteitsbrief 226 - Circulatieplannen

In het centrum van Wervik liggen twee schoolomgevingen, van een lagere en een middelbare school. Beide buurten kregen vroeger bijzonder veel gemotoriseerd verkeer te verwerken, vooral van niet­bestemmingsverkeer en grotendeels vanuit Frankrijk. “Met gerichte circulatie­ingrepen willen we de verkeersdrukte in de directe schoolomgevingen beheersbaar houden”, zegt Daevy Debeuf, beleidsmedewerker Stadsontwikkeling & Mobiliteit bij Stad Wervik.

Wervik fietsstraat.jpgOm de fietsers die tegen de rijrichting van de auto’s in rijden extra te beveiligen, werden paaltjes geplaatst.

De stad voerde de circulatiemaatregelen in april 2021 in. In het centrum van Wervik werden enkele straten eenrichtingsverkeer. Om de fietsers die tegen de rijrichting van de auto’s in rijden extra te beveiligen, werden paaltjes geplaatst. Bovendien kwam er een fietszone om de fietsers voorrang te geven. De zone 30 in het centrum, die als proef startte in september 2018, werd definitief vastgelegd. Daevy Debeuf: “We hopen de veiligheid in de schoolomgevingen te vergroten en ook kinderen en ouders te stimuleren om met de fiets naar school te komen. Na evaluatie van de fietszone is de mogelijkheid voorzien om ze nog uit te breiden.”

Digitaal platform

Het plan werd in samenspraak met een externe deskundige uitgewerkt op basis van data en metingen en rekening houdend met gekende frustraties in en rond de schoolomgevingen. Bij de lancering zette Wervik het digitaal platform www.wervik.be/verkeersveilig op met uitleg over de circulatiewijzigingen en een meldpunt waar bewoners hun ervaringen met de stad kunnen delen. “Er is een uitgebreide informatiecampagne geweest, maar geen participatietraject”, zegt Daevy Debeuf. “Aangezien het een prioritaire ambitie is van het bestuur om de verkeersveiligheid in het centrum aan te pakken en het STOP­principe maximaal door te voeren, is over deze hoofdprincipes niet in debat gegaan. Bovendien hebben we nergens in straten geknipt of de toegankelijkheid beperkt. Er zijn alleen rijrichtingen veranderd in bepaalde straten.”

Wervik fietszone.png

Graag meer fietsers

De eerste bevindingen zijn positief. “De verkeersdrukte in de schoolomgevingen is afgenomen. Door de circulatiewijzigingen krijgen andere centrumstraten wel wat extra verkeer te verwerken. We bekijken nog wat we daaraan kunnen doen. Algemeen blijft de verkeersintensiteit van gemotoriseerd verkeer gelijk, maar er is nu een betere spreiding. De fietszones zijn op zich een positief signaal, al zouden we ook graag meer mensen op de fiets krijgen. Een pijnpuntje blijft dat er onvoldoende capaciteit is om dit goed te handhaven.”