Mobiliteitsbrief

Vraag subsidies aan voor de aanleg van Hoppinpunten

Uit mobiliteitsbrief 228 - Hoppinpunten

Met het nieuwe BVR Hoppinpunten verruimen we de modaliteiten voor subsidies die lokale besturen kunnen aanvragen voor de aanleg van één of meerdere Hoppinpunten langs gemeentewegen.

Combimobiliteit

Wat is een Hoppinpunt?

Hoppinpunten zijn vervoersknooppunten waar verschillende vervoersoplossingen bij elkaar komen, denk bijvoorbeeld aan een stationsomgeving waar zowel bussen, deelfietsen en -wagens als parkeerplaatsen te vinden zijn. Ze spelen een belangrijke rol in de switch naar basisbereikbaarheid, de nieuwe Vlaamse visie op mobiliteit en in de communicatie naar het grote publiek mobiliteitsswitch gedoopt. Met basisbereikbaarheid moedigt Vlaanderen reizigers aan om verschillende vervoersopties te verkennen en met elkaar te combineren.

Wanneer treedt het nieuwe BVR Hoppinpunten in werking?

Het nieuwe BVR Hoppinpunten is op 15 april 2022 in werking getreden. Steden en gemeenten kunnen de subsidie online aanvragen via www.vlaanderen.be/hoppinpunten . Steden en gemeenten kunnen de subsidie online aanvragen vanaf 25 april 2022.

Wat is er aangepast in het nieuwe BVR?

Subsidies per type HoppinpuntIn het nieuwe BVR Hoppinpunten wordt tegemoet gekomen aan de feedback van de steden en gemeenten en de vervoerregio’s. Er wordt bijvoorbeeld meer ingezet op extra sociale veiligheid en een betere ruimtelijke inkleding. Daarom zijn de subsidiemogelijkheden voor de kosten voor de aanleg van Hoppinpunten uitgebreid. Lokale besturen kunnen subsidies aanvragen voor:

  • studie en ontwerp;
  • de werken volgens de inschrijvingsprijs van de aannemer, in voorkomend geval te vermeerderen met de prijsherzieningen, verrekeningen, meer- of bijwerken;
  • als de gemeente de werken in eigen beheer uitvoert: de gebruikte materialen, te staven met de facturen van de aankoop ervan;
  • de aankoop en plaatsing van fietsenstallingen, van informatiedragers en van de infrastructuur om data-uitwisseling mogelijk te maken;
  • de aankoop en plaatsing van fietskluizen en fietslockers;
  • specifieke uitrustingen die de toegankelijkheid van het Hoppinpunt verbeteren voor alle gebruikers;
  • de levering en aanplanting van groenvoorzieningen.

Daarnaast is er ook een administratieve vereenvoudiging. Lokale besturen moeten nu nog slechts één subsidieaanvraag indienen en worden volledig uitbetaald na oplevering. Dat is sneller en eenvoudiger. Vroeger verliepen de aanvraag en de betaling in twee schijven. Voor grote Hoppinpunten blijft een gefaseerde uitvoering en subsidiëring mogelijk.

Het subsidietraject in 5 stappen

  1. De gemeente dient bij de voorlopige oplevering van de werken digitaal een subsidie in bij het Departement MOW via www.vlaanderen.be/hoppinpunten .
  2. De dossierbehandelaar controleert of de aanvraag volledig is en vraagt indien nodig aanvullende documenten op bij de contactpersoon die de gemeente heeft opgegeven.
  3. De dossierbehandelaar gaat na of de gemeente en het beschreven project aan de minimale subsidievoorwaarden voldoen.
  4. De gemeente wordt via mail op de hoogte gebracht van de beslissing van de minister of haar gedelegeerde. Dat gebeurt binnen een ordetermijn van 180 kalenderdagen nadat het Departement MOW alle gegevens heeft ontvangen.
  5. Bij een gunstige beslissing van de minister of haar gedelegeerde wordt het subsidiebedrag in één schijf overgeschreven op het rekeningnummer dat de gemeente heeft opgegeven.