‘Houvast bij het bepalen van geloofwaardige snelheidsregimes'

Uit mobiliteitsbrief 225 - Afwegingskader 30 of 50

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters stelt een nieuw afwegingskader voor om de meest geschikte snelheidsregimes voor wegen in de bebouwde kom te bepalen. “Met dit kader bieden we de wegbeheerders, zowel het Agentschap Wegen en Verkeer als de lokale wegbeheerders, een houvast bij het bepalen van geloofwaardige snelheidsregimes binnen de bebouwde kom.”

lydiaknipezinetri.jpgLydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Ik moedig alle wegbeheerders aan om met het afwegingskader aan de slag te gaan. Zo verhogen Vlaanderen en de lokale besturen samen de verkeersveiligheid.”

Waarom is het afwegingskader er gekomen?

“In het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021-2025 zet ik de actieve weggebruiker centraal. Met het afwegingskader wil ik de wegbeheerders stimuleren om dat ook te doen. Ik heb al vaker aangegeven dat ik niet van bovenuit een algemene snelheidsbeperking van 30 km/uur wil invoeren in de bebouwde kom. Voor mij is de subsidiariteit erg belangrijk: lokale besturen kennen hun eigen grondgebied en zijn dus het best geplaatst om te bepalen welke snelheidslimieten aanvaardbaar en geloofwaardig zijn. Maar dit betekent niet dat ik blind blijf voor de problematiek, integendeel. Daarom is er nu dit afwegingskader.”

Waarom is de snelheidslimiet zo belangrijk?

“We merken dat het aantal ongevallen met actieve weggebruikers binnen de bebouwde kom niet in de goede richting evolueert. Bijna 40% van de verkeersslachtoffers in Vlaanderen vallen binnen de bebouwde kom op wegen met een snelheidsregime van 50 km/uur. Een aanzienlijk deel van de slachtoffers zijn actieve weggebruikers. Snelheids- en massaverschillen spelen daarin een grote rol. Binnen de bebouwde kom delen actieve weggebruikers vaak de weg met gemotoriseerd verkeer dat zich sneller voortbeweegt. Dat zorgt voor gevaarlijke verkeerssituaties. Het afwegingskader biedt een houvast voor wegbeheerders bij het bepalen van een geschikt snelheidsregime voor wegen binnen de bebouwde kom, dat zoveel mogelijk rekening houdt met alle weggebruikers.”

Biedt het afwegingskader pasklare oplossingen?

“Nee, het afwegingskader is geen zwart-witverhaal. Het biedt handvaten waarmee wegbeheerders het aangewezen snelheidsregime voor een weg kunnen bepalen. Als er door lokale omstandigheden afwijkingen nodig zijn, biedt het kader ondersteuning om die afwijkingen te onderbouwen.”

Moet er nog meer gebeuren dan een gepast snelheidsregime bepalen?

“Uiteraard. Een grondige afweging maken om tot een gepast snelheidsregime te komen voor een weg is een goed begin om de veiligheid van actieve weggebruikers te verhogen. Maar daar stopt het niet. Als we snelheidsregimes goed willen laten naleven, en zeker dat van 30 km/uur, moeten we meer doen dan een snelheidsbord plaatsen. Het is belangrijk om voldoende draagvlak te creëren en voor een wegbeeld te zorgen dat aansluit bij het snelheidsregime. Op die manier voelt de gereden snelheid natuurlijk aan. Ook handhaving, liefst in combinatie met de nodige communicatie, kan het gedrag mee sturen in de gewenste richting. Van bij de bepaling van het gepaste snelheidsregime tot ver na het instellen van dit snelheidsregime is monitoring en evaluatie van de verkeerssituatie van belang. De informatie die je zo vergaart, helpt om de verdere aanpak voor de naleving van de maatregel te optimaliseren.”