Op 4 mei begonnen de renovatiewerken aan de Antwerpse metrotunnel. Elf mobiliteitspartners tekenden een voor Vlaanderen ongezien pakket aan alternatieven en communicatie-initiatieven uit. Samen creëerden ze oplossingen voor miljoenen reizigers. Een blik achter de schermen.

Nog tot het voorjaar van 2027 rijden er door de werken geen trams in Antwerpen tussen de P+R van Melsele en het metrostation Opera. “We willen de stad absoluut bereikbaar houden. Daarvoor moeten we op spitsmomenten tot 1.700 mensen per uur op een alternatieve manier van en naar Linkerof Rechteroever vervoeren”, zegt Frederik Wittock, woordvoerder van De Lijn.
Zodra de impact bekend was, begon het zoeken naar oplossingen. “Alle partners hebben samen alternatieven op poten gezet”, vertelt Michiel Penne, coördinator van Slim naar Antwerpen. “We stelden een pakket samen van onder meer pendelbussen, watermobiliteit, versterkte buslijnen en een tijdelijk treinstation op Linkeroever.”
Zodra de alternatieven vorm kregen, was het zaak om een gezamenlijke communicatieboodschap vast te leggen. “Die begint bij het waarom”, zegt Penne. “Het is belangrijk om duidelijk te maken dat de werken absoluut noodzakelijk zijn in de meer dan 50 jaar oude tunnels. Vervolgens ga je dieper in op de alternatieven die reizigers blijven verbinden met de stad. De derde stap is hen begeleiden bij het plannen van hun reis.”
Op 20 mei van vorig jaar al ging de communicatie richting buitenwereld van start. Toen riepen alle partners de pers samen om een eerste blik te werpen op het pakket met alternatieven.
Een gezamenlijke boodschap kan je natuurlijk niet verspreiden zonder kanalen. “Gezien de grote impact kozen we na een stakeholdermapping voor een brede mix om zoveel mogelijk mensen te bereiken”, zegt Wittock. “De folder die we in zo’n 450.000 brievenbussen stopten, is de rode draad door het hele communicatieproces. Daarnaast kozen we voor een combinatie van de klassieke persconferenties, digitale updates, drie grote infomomenten, stadsreportages, een webinar en sociale media.”
De eindgebruiker centraal plaatsen, blijft de essentie van bereikbaarheidscommunicatie.”
Midden maart vonden drie infomomenten plaats. “Ideaal om de reden van de hinder en de alternatieven persoonlijk aan de mensen te duiden”, legt Elke Eriksson, communicatiemedewerker van Slim naar Antwerpen, uit. “De feedback die we kregen, was erg waardevol. Het webinar dat we nadien opnamen, konden we zo nog beter afstemmen op de vragen en bezorgdheden. In het straatbeeld zetten we sinds 4 mei hard in op wayfinding met totems en bewegwijzering.”
Intussen staan al die alternatieven op de rails. Terugblikkend, was de grootste uitdaging om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. “We zijn erin geslaagd om met veel partners samen onze communicatie te stroomlijnen. Die samenhorigheid is misschien wel onze grootste kracht”, zegt Penne.
Elk groot project brengt lessen met zich mee. Die komen ook van pas bij lokale besturen die voor een Minder Hinder-campagne staan. “Hoewel iedereen vanuit zijn organisatie handelt, staat de eindgebruiker best altijd centraal. Hen zo goed mogelijke alternatieven aanbieden en daarover helder informeren, blijft de essentie van alle bereikbaarheidscommunicatie”, besluit Eriksson.