Verfijn uw zoekopdracht
De gemeente Boutersem hield naast de informatievergadering ook inspraakvergaderingen. Een overzicht van wat de gemeente heeft gedaan en een inwoonster aan het woord.
"Elke plaats in een zone 30 waar een lokale overheid een zebrapad wil aanleggen of weghalen vraagt een aanpak op maat. De beleidsmakers kunnen best ook polsen bij hun burgers wat zij als beste oplossing zien." Dat zegt Helmut Paris, verkeerspsycholoog bij MOW.
Meer dan 1000 inwoners gaven in de tweede helft van vorig jaar hun mening over de toekomst van Leuven. De campagne "Leuven Overmorgen" koos voor een constructieve en positieve participatieaanpak. Ze leverde meer dan 1700 ideeën op in de domeinen mobiliteit, wonen en voedselvoorziening.
Bij het verbeteren of herstellen van het netwerk van trage wegen in een gemeente is de participatie van de inwoners onmisbaar. Ze inventariseren de wegen op het terrein en ze formuleren mee het advies aan het gemeentebestuur. Soms leidt de inzet van de vrijwilligers tot de oprichting van een permanente werkgroep Trage Wegen.
De Lubbeekse deelgemeente Binkom krijgt binnenkort een nieuwe gemeenteschool. Bij het ontwerp van het gebouw en de omgeving hadden de omwonenden, de ouders, de kinderen en de lokale chiro een stevige vinger in de pap.
In het kader van de herziening van het mobiliteitsplan wordt in Eeklo het gemeentelijk mobiliteitsplan verbreed en verdiept (spoor 2 na de sneltoets). Het participatietraject loopt hoofdzakelijk via de Verkeersraad.
In elf gemeenten vormen verenigingen, scholen, inwoners en het bestuur een verkeersplatform. Ze overleggen over verkeers- en mobiliteitsonderwerpen die ze belangrijk vinden voor hun gemeente.
Kortrijk is een van de 20 gemeenten die zich laten begeleiden om trage wegen in kaart te brengen.
In Zwalm komt twee tot drie keer per jaar de verkeerscommissie samen. Het is een werk- en inspraakgroep van geïnteresseerde burgers die het gemeentebestuur input geeft over zowel heel concrete projecten als de mobiliteitsvisie op langere termijn.
Het Mobiliteitsdecreet van 20 maart 2009 legt een participatietraject op bij de opmaak of herziening van een mobiliteitsplan.
De stad Beringen organiseerde een overleg met verenigingen, scholen en middenstanders om tot een gedragen parkeerconcept te komen. De doelgroepen worden ook betrokken bij de implementatie, de opvolging en de evaluatie van het parkeerbeleidsplan
"Met Belgerinkel naar de Winkel" stimuleert de bevolking om zich eens op een andere manier te verplaatsen, of concreet: de fiets te nemen in plaats van de auto. Dit jaar zit de campagne al aan haar achtste editie.
Verschillende steden en gemeenten organiseren tegenwoordig infomarkten bij grotere mobiliteitsprojecten. Gent deed dat al drie keer. "Deze formule is een echte aanrader", zegt Ann Manhaeve.
De Limburgse plattelandsgemeente Kortessem koos voor inspraak en overleg bij de aanpassing van de dorpskern.
"Wij blijven werken aan beter overleg met onze burgers", zegt Josiane Lowie, burgemeester van Staden. Dat die uitspraak niet overdreven is, blijkt uit de "ronde tafels" die bij de mensen thuis georganiseerd worden.
"De ideeën van de kinderen hebben een duidelijke meerwaarde gegeven aan het ontwerp." Dat zegt Dries Henkens van de stad Mechelen naar aanleiding van de herinrichting van een dorpsplein.
"Respect en de bereidheid om te luisteren, maar ook de openheid om compromissen te sluiten zijn cruciale voorwaarden voor een effectieve dialoog met de burger." Dat zegt Helmut Paris, verkeerspsycholoog bij MOW, als we hem vragen naar de kenmerken van kwaliteitsvol overleg over mobiliteitsmaatregelen.
Ouders die hun kinderen met de auto gaan oppikken aan basisschool De Pumpel in Rillaar zullen binnenkort meer discipline moeten tonen. Het chaotische zoekverkeer aan de schoolpoort wordt immers onmogelijk gemaakt.