Zoeken

Verfijn uw zoekopdracht

Zoeken

Inhoud

  • ‘Houvast bij het bepalen van geloofwaardige snelheidsregimes'
    Nummers | Afwegingskader 30 of 50

    Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters stelt een nieuw afwegingskader voor om de meest geschikte snelheidsregimes voor wegen in de bebouwde kom te bepalen. “Met dit kader bieden we de wegbeheerders, zowel het Agentschap Wegen en Verkeer als de lokale wegbeheerders, een houvast bij het bepalen van geloofwaardige snelheidsregimes binnen de bebouwde kom.”

  • Vertrekpunt: de functie van de weg
    Nummers | Afwegingskader 30 of 50

    Het uitgangspunt binnen het afwegingskader is de functie van de weg. “Op een weg waar de verblijfsfunctie overheerst, moet er traag gereden worden. Heeft een weg een verkeersfunctie, dan moet de snelheid daaraan aangepast zijn”, zegt Yoline Tavernier, beleidsmedewerker Verkeersveiligheidsbeleid bij het Departement Mobiliteit & Openbare Werken (DMOW).

  • Bijna 40% verkeersslachtoffers valt op 50 km/uur-wegen binnen bebouwde kom
    Nummers | Afwegingskader 30 of 50

    In Vlaanderen vallen ongeveer 4 van de 10 verkeersslachtoffers op wegen met een snelheidsregime van 50 km/uur binnen de bebouwde kom. Op diezelfde wegen vallen 3 van de 10 verkeersdoden. Dat blijkt uit de officiële cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau, voor de periode 2018-2020.