46 lokale besturen ondertekenden al het charter Masterplan toegankelijke haltes

Uit mobiliteitsbrief 232 - Meer Mobiele Gemeente/Stad

charter.PNGHaltes en halte-infrastructuur moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom lanceerde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters eind 2020 het Masterplan Toegankelijkheid. “Personen met een beperking, ouderen en mensen die minder mobiel zijn, moeten zich makkelijk met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen. Bovendien zijn toegankelijke haltes comfortabel voor iedereen. Via het Masterplan Toegankelijkheid maken we daar samen met de lokale besturen werk van”, aldus minister Peeters.

Het Masterplan Toegankelijkheid is een actieplan om de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk te maken. “Daarin staat dat 50% van de haltes van het kernnet en het aanvullend net toegankelijk moet zijn tegen 2030, zodat ruim 70% van de reizigers kan rekenen op een
toegankelijke verplaatsing. Daarnaast dienen alle Hoppinpunten 100% toegankelijk te zijn”, aldus minister Peeters. Het actieplan omvat diverse initiatieven: het mobiliteitscharter, een coachingtraject en subsidies voor de (her) aanleg van toegankelijke haltes.

Mobiliteitscharter

Aangezien meer dan 60% van alle haltes langs gemeentewegen ligt, spelen lokale besturen een cruciale rol. Door het charter te ondertekenen, onderschrijft de stad of gemeente de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid en engageert ze zich expliciet om mee te werken aan een toegankelijk Vlaanderen. 46 lokale besturen ondertekenden al het charter.

Meer info over het Masterplan Toegankelijkheid vind je via www.vlaanderen.be/mobiliteit-en-openbare-werken/toegankelijke-haltes/masterplan-toegankelijkheid.

Coachingtraject

Naast financiële steun biedt de Vlaamse overheid ook expertise aan rond toegankelijke mobiliteit. Zo is er elk jaar een coachingtraject door Inter, het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen, voor 30 Vlaamse gemeenten. Het doel van dat traject is elke gemeente een actieplan toegankelijk aanleggen van haltes
te laten maken. Verder is er ook aandacht voor de toegankelijkheid van de rest van de publieke ruimte. 27 steden en gemeenten hebben een coachingtraject aangevraagd in 2021. 22 daarvan zijn opgestart. In 2022 werd er een nieuw contract met Inter Vlaanderen afgesloten, zodat 30 nieuwe steden en gemeenten in het traject kunnen stappen. 11 steden en gemeenten nemen dit jaar alvast deel aan het traject.