Koekelare, Wevelgem en Gent zijn Meer Mobiele Gemeente/Stad 2022

Uit mobiliteitsbrief 232 - Meer Mobiele Gemeente/Stad
LVA_1683978.jpg
Machteld Claerhout, strategisch beleidsadviseur personenvervoer op het kabinet van Lydia Peeters, reikte de trofee uit aan Bas Surmont, schepen in Wevelgem, Filip Watteeuw, schepen in Gent en  Jessy Salenbien, schepen in Koekelare.

Op de themadag in Brugge zijn Koekelare, Wevelgem en Gent bekroond als Meer Mobiele Gemeente/Stad 2022. “De inspanningen die steden en gemeenten leveren om de mobiliteit toegankelijker te maken, verdienen alle lof. Het is belangrijk dat iedereen zich op een veilige en comfortabele manier kan verplaatsen. Daarvoor wil ik de drie winnaars, en bij uitbreiding alle andere genomineerden, van harte feliciteren”, aldus Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Meer Mobiele Gemeente/Stad is een initiatief van het Departement MOW, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), De Lijn en Inter.

Zes genomineerden, drie winnaars

Op 3 oktober werd een vakjuryprijs uitgereikt in drie categorieën: grote, middelgrote en kleine gemeente/stad. Steden en gemeenten die inspanningen leveren om mobiliteit toegankelijker te maken, konden zich kandidaat stellen voor de prijs. Er was één kandidaat in de categorie kleine gemeente (met minder dan 20.000 inwoners), namelijk Koekelare. De kandidaten in de categorie middelgrote gemeenten (met minder dan 50.000 inwoners) waren Ieper, Wevelgem en Oudsbergen. Gent en Brugge waren de twee kandidaten in de categorie grote gemeenten (met meer dan 50.000 inwoners). De winnaar in elke categorie krijgt 50.000 euro om te besteden aan een project rond toegankelijke mobiliteit.

Masterplan Toegankelijkheid

De tweejaarlijkse prijs Meer Mobiele Gemeente/Stad kadert in het Masterplan Toegankelijkheid. Dat is een actieplan om de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk te maken. Als doelstelling van het Vlaams regeerakkoord past het plan in de Vlaamse mobiliteitsvisie van basisbereikbaarheid.

Koekelare

< 20.000 inwoners

Koekelare heeft toegankelijkheid als element opgenomen in haar beleidsnota. Bovendien heeft de gemeente een actieplan uitgewerkt rond het wegwerken van drempels, werkt ze met een toegankelijkheidslabel en heeft ze het charter ‘Masterplan toegankelijke haltes’ ondertekend. Samenwerken met verschillende doelgroepen en gebruikersparticipatie staan centraal. Zo voorziet Koekelare op korte termijn de (her)aanleg van één Hoppinpunt en vijf haltes.

Wevelgem

20.000 – 50.000 inwoners

Wevelgem zet in op toegankelijkheid met de aanwerving van een stafmedewerker en beleidsmedewerker die specifiek werken rond toegankelijkheid. Daarnaast heeft de stad concreet geïnvesteerd in opleidingen en bijscholingen voor haar technische diensten. Ook werd er een inventaris en nulmeting gedaan met een
duidelijk ambitieniveau, namelijk drie Hoppinpunten en 12 haltes. Wevelgem heeft eveneens het charter ‘Masterplan toegankelijke haltes’ ondertekend.

Gent

> 50.000 inwoners

Gent heeft toegankelijkheid opgenomen in haar beleidsnota en bestuursakkoord. Daarnaast heeft de stad een manager en beleidsmedewerker in dienst genomen die specifiek ingezet worden op toegankelijkheid. Bovendien werd een brochure ontwikkeld met focus op toegankelijkheid, toegankelijke wandelroutes en voetgangersassen. Tot slot heeft Gent 18 bijkomende toegankelijke haltes gepland en het charter ‘Masterplan toegankelijke haltes’ ondertekend.