Waterdoorlatend asfalt op carpoolparking AWV

Uit mobiliteitsbrief 223 - Ontharding

Op 22 oktober opende de nieuwe carpoolparking van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) langs de E17 in Kruisem. Omdat de parking in overstromingsgevoelig gebied ligt, is er veel aandacht besteed aan de waterhuishouding.

Met 157 nieuwe staanplaatsen, tientallen fietsplaatsen, een apart busperron en laadpalen voor elektrische wagens zal de nieuwe carpoolparking in Kruisem combimobiliteit en duurzame verplaatsingen bevorderen. En die duurzaamheid is doorgetrokken in de aanleg van de parking. Door het innovatief materiaalgebruik en de combinatie van waterbufferende en waterdoorlatende technieken weet AWV het effect van de verharding op de waterhuishouding te neutraliseren en wordt al het water op dit overstromingsgevoelig terrein zelf opgevangen en verwerkt. Eisenpakket scherper stellen De parking in Kruisem is een eerste test van waterdoorlatend asfalt op openbaar terrein. Dit proefproject stelt AWV in staat om het eisenpakket rond waterdoorlatend asfalt scherper te stellen, zodat het in de toekomst vaker kan worden ingezet. Bijvoorbeeld bij fietspaden en parkings kan dit type asfalt ervoor zorgen dat regenwater niet langer meteen naar de afwatering vloeit, maar infiltreert of tijdelijk gebufferd wordt.

Maatregelen

  • Parkeerplaatsen uit waterdoorlatend en waterbufferend asfalt.
  • Waterdoorlatende straatsteenverharding op de voetgangerszones.
  • Waterdoorlatende steenslagfundering.
  • Wadi’s als buffer tussen de parkeerlanen.
  • Doorlatende onderfundering zodat het water, naast het doordringen in de grond, ook horizontaal afgeleid wordt naar de wadi’s.
  • Opgehoogde weg, ligt op het terrein en niet erin.
  • Een volledig horizontaal aangelegde parking, zonder globale langs- of dwarshelling, met uitzondering van een dwarshelling op de rijwegen zelf.
  • Elzen in de wadi’s die het meeste water opzuigen.
  • Waterminnende en wateraannemende beplanting die niet kapot gaat als ze veel water te slikken krijgen, en bovenop infiltratie en verdamping, het overblijvend restwater kunnen opnemen.
  • Ondiep maar ruim, overstromingsbekken dat het water van de terugstuwende gracht opvangt.
  • Infiltratiekolken die infiltreren in de waterdoorlatende fundering en dus op het terrein zelf.