Verfijn uw zoekopdracht
De gemeente Boutersem hield naast de informatievergadering ook inspraakvergaderingen. Een overzicht van wat de gemeente heeft gedaan en een inwoonster aan het woord.
Lange tijd was parkeren in Turnhout een groot probleem. Stilaan groeide er toch een breder draagvlak voor een reeks specifieke maatregelen. Die gaan in april 2008 van start.
Eind jaren '90 was er in het centrum van Mol een relatief groot parkeeraanbod. Zonder parkeersignalisatie durfde de extra verkeerscirculatie wel eens tot chaos te leiden. Daarom kwamen er enkele volwaardige randparkings en een parkeerlus.
"Wij blijven werken aan beter overleg met onze burgers", zegt Josiane Lowie, burgemeester van Staden. Dat die uitspraak niet overdreven is, blijkt uit de "ronde tafels" die bij de mensen thuis georganiseerd worden.
Op 15 jaar tijd is de binnenstad van Brugge omgevormd van een nakend verkeersinfarct tot een leefbaar centrum dat toch goed bereikbaar blijft. "De bus en de fiets hebben onze binnenstad gered", zegt burgemeester Patrick Moenaert.
Dendermonde kreeg een nieuwe snellijn naar Sint-Niklaas en Aalst. "Om de stiptheid van de nieuwe lijn te garanderen, verbeteren we binnenkort de doorstroming rond het station", aldus mobiliteitsambtenaar Karel Brits.
"Vaak loopt het al fout bij de locatiekeuze. Als het terrein van het evenement alleen met de auto goed bereikbaar is, kun je nog moeilijk succes boeken met alternatieven." Dat zegt Bart Busschaert van mobiliteitsbureau Traject.
Op 29 mei werd in het Domein Puyenbroeck de "Thuisdag" georganiseerd, naar aanleiding van de 3000ste aflevering van de tv-serie "Thuis". Het evenement lokte 8600 bezoekers. Duurzame mobiliteit naar het domein werd gestimuleerd met een kleine attentie.
In het recreatiedomein "De Schorre" in Boom worden onder meer de meerdaagse muziekfestivals "Mano Mundo" en "Tomorrowland" georganiseerd, die makkelijk 70.000 en 180.000 bezoekers lokken. Boom dokterde samen met de organisatoren en een mobiliteitsbureau een oplossing uit voor de mobiliteitsproblematiek die de volkstoeloop onvermijdelijk meebrengt.
Als veel bezoekers zich duurzaam naar een evenement verplaatsen, wordt het evenement zelf aantrekkelijker en ondervinden de buurtbewoners en het lokale verkeer minder hinder. Daarom tien tips om de bereikbaarheid van evenementen in de gemeente te verbeteren.
Mol pakte al heel wat mobiliteitsthema’s via participatietrajecten aan. Het meest recente grote participatieproject is dat rond de parkeerregeling in het centrum van Mol. Hiervoor stelde de gemeente een gebruikersgroep samen van 14 vrijwilligers.
Tijdens de Laboratoria voor Mobiele Alternatieven (kortweg LaMA) werken bewoners en gebruikers samen met mobiliteitsprofessionals en beleidsmakers aan oplossingen voor lokale mobiliteitsvraagstukken. Alle belanghebbenden krijgen een stem in het zoeken naar een oplossing.
Iedereen is een tragewegenkenner: wandelaars en fietsers, joggers, spelende kinderen… Niemand kent de wegjes en paden beter dan de gebruikers zelf. Trage wegen zijn dan ook een dankbaar en laagdrempelig onderwerp om burgers te betrekken bij een participatieproject. Zoekt u nog inspiratie of ondersteuning?