Verfijn uw zoekopdracht
De lokale overheden staan in voor de halte-accommodatie aan haltes van De Lijn. De Lijn biedt al jaren goedkopere halte-infrastructuur aan. Er is keuze tussen drie formaten schuilhuisjes.
In de jaren '90 ontwikkelde de NMBS samen met De Lijn en TEC een systeem dat de overstap tussen trein en bus beter regelt: Aribus. Het systeem is ondertussen gemoderniseerd en wordt nu in een 80-tal Belgische stations gebruikt.
Over het belang om in geval van circulatieplannen en omleidingen op voorhand en in overleg met De Lijn een adequate oplossing uit te werken.
Zijn er binnenkort werken gepland in uw gemeente op een openbaarvervoerroute? Vergeet dan niet tijdig De Lijn in te lichten. De Lijn kan dan tijdig de meeste geschikte omleiding uitstippelen en de reizigers informeren.
Sinds begin juni veranderde er een en ander aan het productengamma van gesubsidieerde halteaccommodatie dat De Lijn aanbiedt.
Als veel bezoekers zich duurzaam naar een evenement verplaatsen, wordt het evenement zelf aantrekkelijker en ondervinden de buurtbewoners en het lokale verkeer minder hinder. Daarom tien tips om de bereikbaarheid van evenementen in de gemeente te verbeteren.
Op 29 mei werd in het Domein Puyenbroeck de "Thuisdag" georganiseerd, naar aanleiding van de 3000ste aflevering van de tv-serie "Thuis". Het evenement lokte 8600 bezoekers. Duurzame mobiliteit naar het domein werd gestimuleerd met een kleine attentie.
Sint-Niklaas heeft een lange traditie van speciaal vervoer bij evenementen. Jarenlang nam de stad bijvoorbeeld de kosten voor gratis nachtvervoer op oudejaarsnacht voor haar rekening. Sinds 2005 zijn er ook speciale fuifbussen van en naar de jaarlijkse openluchtfuif. Dit jaar voorziet Sint-Niklaas voor het eerst ook bijkomend openbaar vervoer bij andere evenementen.
Het stadsbestuur van Koksijde maakte zich zorgen om de veiligheid aan de tramdoorsteken op haar grondgebied en plande daarover op eigen initiatief een overleg met verschillende partners.
Bij sneeuwval is het openbaar vervoer voor veel weggebruikers een ideaal alternatief. Chauffeurs laten hun auto gemakkelijker aan de kant staan en meer fietsers kiezen voor de bus. Het is dan ook essentieel dat maximale veiligheid voor het openbaar vervoer gegarandeerd wordt.
Een vlotte doorstroming voor bus en tram zorgt voor tevreden reizigers en ontspannen chauffeurs. Een stipte naleving van de dienstregeling kan ook meer mensen overtuigen om te kiezen voor het openbaar vervoer.
Overzicht van praktijkvoorbeelden 'doorstroming openbaar vervoer'
Mortsel kampt al jaren met doorstromingsproblemen op de Antwerpsestraat. De chaos is regelmatig zo groot dat ook de bussen en trams op de vrije busbaan er hinder van ondervinden. Een nieuw proefproject met toeritdosering belooft verbetering.
Dendermonde kreeg een nieuwe snellijn naar Sint-Niklaas en Aalst. "Om de stiptheid van de nieuwe lijn te garanderen, verbeteren we binnenkort de doorstroming rond het station", aldus mobiliteitsambtenaar Karel Brits.
Op 15 jaar tijd is de binnenstad van Brugge omgevormd van een nakend verkeersinfarct tot een leefbaar centrum dat toch goed bereikbaar blijft. "De bus en de fiets hebben onze binnenstad gered", zegt burgemeester Patrick Moenaert.
Op bus of tram wachten in een proper schuilhuisje is aangenaam en versterkt het veiligheidsgevoel. Het geeft de buurt ook een goed imago en vermijdt vandalisme. Schuilhuisjes kunnen dus maar beter goed onderhouden worden.
Merksplas gaf in haar mobiliteitsplan volop prioriteit aan de fiets. Ze gebruikte daarvoor de modules 10 en 13 van het mobiliteitsconvenant.
Om het parkeerprobleem aan het station op te lossen, ging Grobbendonk creatief aan de slag met trage wegen en de gemeentelijke sporthal
De stadskernen van Hasselt en Genk liggen 15 km uit elkaar. In het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen vormen ze een "regionaalstedelijk gebied". De komende jaren willen beide steden hun ruimtelijke afstemming verzilveren in een nieuw gezamenlijk mobiliteitsplan.
De stad Genk is volop bezig met de herbestemming van oude mijnsites. Onder meer ook het terrein "C-Mine" in Winterslag.
Nieuwe of herbestemde bedrijven terreinen zijn steeds makkelijker bereikbaar voor wie er met de bus, de trein of de fiets heen wil. En dat is een goede zaak. Zo bijvoorbeeld ook in Wijgmaal (bij Leuven).
Het bedrijventerrein "Itterbeek" in Duffel werd onlangs met 8 ha uitgebreid. De bijgekomen zone draagt duurzaamheid op alle vlakken hoog in het vaandel. Op het vlak van mobiliteit houdt dat in dat fietsers en openbaarvervoergebruikers niet vergeten worden.