Verfijn uw zoekopdracht
Van alle Oost-Vlaamse gemeenten is Nazareth het verst gevorderd in heel de evaluatieprocedure van het mobiliteitsplan. "Misschien wel omdat ze zich al heel de procedure laten bijstaan door een studiebureau", zegt mobiliteitsbegeleider Lien Vrijders.
De stad Peer kocht begin 2009 acht dienstfietsen aan. Ze kregen daarvoor 50 % subsidies.
“Vlaanderen staat vandaag voor belangrijke maatschappelijke, economische en technologische uitdagingen met een enorme impact op onze mobiliteit. We moeten keuzes maken die vragen om een mental én een modal shift”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Kiezen voor meer duurzame vervoermiddelen en deel- en combimobiliteit is daarin essentieel.”
Het project "Gezonde Gemeente" biedt lokale overheden coaching en hulpmiddelen op maat om gezondheid een structurele plaats te geven in hun beleid. "Gezondheid is meer dan 'niet ziek zijn'", zeggen Werner De Wael en Annelies Vandenberghe van het Vlaams Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (VIGeZ). "Het preventieve aspect van gezondheidszorg wint aan belang, ook op lokaal niveau."
Sinds april 2009 deelt de stadsdienst van Oostende twee dienstwagens met haar inwoners via een autodeelproject van cambio. "Het project loopt zeer vlot", zegt Tom Germonpé, schepen van energiebesparing in Oostende.
De stadskernen van Hasselt en Genk liggen 15 km uit elkaar. In het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen vormen ze een "regionaalstedelijk gebied". De komende jaren willen beide steden hun ruimtelijke afstemming verzilveren in een nieuw gezamenlijk mobiliteitsplan.
Al drie jaar is Roeselare bezig om haar stadswagenpark milieuvriendelijker te maken. Dankzij een geïntegreerde aanpak en een duidelijke visie op duurzaamheid zijn de resultaten zeer bemoedigend. "In die tijd is de gemiddelde ecoscore van ons wagenpark met 4 punten gestegen", aldus Bert Vanhuyse, duurzaamheidsambtenaar.
Veel regionale en lokale besturen streven ernaar om een milieuvriendelijk wagenpark samen te stellen. Toch kunnen openbare besturen meer doen dan dat. Tien eenvoudige tips.
Verschillende steden en gemeenten organiseren tegenwoordig infomarkten bij grotere mobiliteitsprojecten. Gent deed dat al drie keer. "Deze formule is een echte aanrader", zegt Ann Manhaeve.
De Limburgse plattelandsgemeente Kortessem koos voor inspraak en overleg bij de aanpassing van de dorpskern.
"Wij blijven werken aan beter overleg met onze burgers", zegt Josiane Lowie, burgemeester van Staden. Dat die uitspraak niet overdreven is, blijkt uit de "ronde tafels" die bij de mensen thuis georganiseerd worden.
"De ideeën van de kinderen hebben een duidelijke meerwaarde gegeven aan het ontwerp." Dat zegt Dries Henkens van de stad Mechelen naar aanleiding van de herinrichting van een dorpsplein.
"Respect en de bereidheid om te luisteren, maar ook de openheid om compromissen te sluiten zijn cruciale voorwaarden voor een effectieve dialoog met de burger." Dat zegt Helmut Paris, verkeerspsycholoog bij MOW, als we hem vragen naar de kenmerken van kwaliteitsvol overleg over mobiliteitsmaatregelen.
Ouders die hun kinderen met de auto gaan oppikken aan basisschool De Pumpel in Rillaar zullen binnenkort meer discipline moeten tonen. Het chaotische zoekverkeer aan de schoolpoort wordt immers onmogelijk gemaakt.