Verfijn uw zoekopdracht
De stadskernen van Hasselt en Genk liggen 15 km uit elkaar. In het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen vormen ze een "regionaalstedelijk gebied". De komende jaren willen beide steden hun ruimtelijke afstemming verzilveren in een nieuw gezamenlijk mobiliteitsplan.
Op 15 jaar tijd is de binnenstad van Brugge omgevormd van een nakend verkeersinfarct tot een leefbaar centrum dat toch goed bereikbaar blijft. "De bus en de fiets hebben onze binnenstad gered", zegt burgemeester Patrick Moenaert.
Het Mobiliteitsdecreet van 20 maart 2009 legt een participatietraject op bij de opmaak of herziening van een mobiliteitsplan.
Van alle Oost-Vlaamse gemeenten is Nazareth het verst gevorderd in heel de evaluatieprocedure van het mobiliteitsplan. "Misschien wel omdat ze zich al heel de procedure laten bijstaan door een studiebureau", zegt mobiliteitsbegeleider Lien Vrijders.
De gemeente Boutersem hield naast de informatievergadering ook inspraakvergaderingen. Een overzicht van wat de gemeente heeft gedaan en een inwoonster aan het woord.
Het districtsbestuur van Wilrijk werkt aan een ‘tienerweefselplan’. Dat plan brengt het bestaande en gewenste tienerweefsel in kaart en biedt houvast om Wilrijk meer op maat van jongeren uit te bouwen op korte en lange termijn.
Van landelijke wegen verwacht men dat het rustige wegen zijn met weinig verkeer. Maar de laatste jaren is de positie en functie van heel wat landelijke wegen een stuk onduidelijker geworden. Dat komt onder meer omdat ze als sluipweg dienen voor doorgaand verkeer.
In het kader van het project "Landbouwwegen in de Westhoek" stelden de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) i.s.m het Westhoekoverleg en de provincie West-Vlaanderen een functietoekenningsplan op voor 18 betrokken gemeenten.
Landelijke wegen rustig en autoluw houden kan alleen als de ruimtelijke planning, het stedenbouwkundig vergunningenbeleid en het mobiliteitsbeleid op elkaar zijn afgestemd. Beter dan het probleem door infrastructurele ingrepen ad hoc aan te pakken waar het zich stelt, is de problematiek te betrekken in het beleid. Daarom formuleerde het Interbestuurlijk Plattelandsoverleg (IPO) volgende beleidsaanbevelingen voor lokale, provinciale, Vlaamse en federale overheden.
De Verkeerspolitie van Damme/Knokke-Heist wisselt van takenpakket al naargelang de behoeften van de lokale overheid in kwestie.
De Mobiliteitsbrief biedt lokale overheden informatie over hoe een lokaal duurzaam mobiliteitsbeleid uitgewerkt kan worden i.s.m. andere partners en overheden. Website: www.mobielvlaanderen.be/overheden/. Abonnement Mobiliteitsbrief. Adreswijziging doorgeven? Stuur of fax het voorblad terug of neem contact op met Sandra De Bel, Kluwer, Motstraat 30, 2800 Mechelen, e-mail redactie. Redactieadres: Sandra De Bel, Kluwer, Motstraat 30, 2800 Mechelen, e-mail redactie. Redactieraad: Dominique Ameele (MOW), Filip Boelaert (kabinet minister Crevits), Erwin Debruyne (VVSG), Anneleen De Smedt (AWV), Frans Helon (MOW), Willy Miermans (Hogeschool voor Verkeerskunde), Kurt Marquet (VSV), Marc Nuytemans (De Lijn), Dirk Verhoeven (MOW). Verantwoordelijke uitgever: ir. Fernand Desmyter, departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel. Concept en realisatie: Kluwer. - © 2011 Vlaamse overheid Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
"Wij blijven werken aan beter overleg met onze burgers", zegt Josiane Lowie, burgemeester van Staden. Dat die uitspraak niet overdreven is, blijkt uit de "ronde tafels" die bij de mensen thuis georganiseerd worden.