Verfijn uw zoekopdracht
Interview met Peter Van der Perre, ITS Belgium. De opmars van gps-systemen veroorzaakt meer sluipverkeer. Kunnen de gps-toestellen slimmer gemaakt worden om dat te vermijden? En zo ja, met welke gegevens moeten die systemen gevoed worden?
Vanaf 1 januari 2017 geldt op alle Vlaamse wegen buiten de bebouwde kom die geen autosnelweg of 2x2-weg met middenberm zijn standaard een snelheidslimiet van 70 km/u. "Hiermee wil Vlaanderen de verkeersveiligheid vergroten én het aantal verkeersborden langs de weg verminderen", zegt Els De Reyt van Het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Wanneer is het aangewezen om af te wijken van de 70 km/u-standaard? Onder meer conflictdichtheid en de aan- of afwezigheid van fietsvoorzieningen spelen een rol bij deze beslissing.
In 2016 ontwikkelden de vijf Vlaamse provincies een uniform logo voor fietssnelwegen. Door het logo slim te integreren op het terrein wordt de fietssnelweg gemakkelijker bruikbaar en herkenbaar in heel Vlaanderen. Het logo wordt gebruikt voor bewegwijzering, wegmarkeringen en infozuilen, maar ook op telpalen en herstelpunten.
Vanaf januari 2018 is de nieuwe toepassing ‘Verkeersborden.Vlaanderen’ beschikbaar. In deze databank kunnen alle wegbeheerders de verkeersborden beheren in één centraal systeem.